Het verkeerslicht springt op oranje. Langzaam breng ik mijn rode Tornado rode monster tot stilstand net voor de witte streep. Wachtend op groen licht prepareer ik de aanstaande sprint. De pook van de DSG transmissie gaat een tikje naar achteren in S. Stevig grijp ik het kleine stuurwiel bij het geperforeerde leder. Met mijn middelvinger maan ik de automaat op zelfbediening waarop het display S1 noteert. Sport modus, eerste versnelling. Met links houdt ik de rem vast en mijn rechtervoet leunt op het gaspedaal. I am ready! GTI is ready!
Groen! Bam! We zijn los. De 2.0 turbomotor verhoogd razendsnel in toeren en daarmee in snelheid. De splinternieuwe Dunlop’s zoeken naastig naar grip. Met een brute klap in de uitlaat schakelt de DSG razendsnel door naar twee en gaat het door. 6,9 tellen later vliegt de naald voorbij de 100. Met weer zo’n verslavende dreun in de uitlaat naar drie. Dan is het welletjes. We zijn onder de indruk. Wat een beest en vooral dat geluid bij het overschakelen. Dit wil je iedere dag!
De Volkswagen Golf GTI uit dit verhaal is een unieke auto en ondanks het feit dat ik de vorige eigenaar niet ken ben ik er vrij zeker van dat hij de GTI niet gebruikte zoals hij eigenlijk bedoeld werd. Dit is de Golf VI en nieuw gekocht door een Duitse huisarts bij de erkende Volkswagen dealer. Hij liet hem daar vervolgens volledig onderhouden. Dus nooit elders en hij ruilde hem afgelopen december wederom bij deze dealer weer in. Daarmee had hij de auto 12,5 jaar in bezit. Wij kochten hem direct van deze Duitse Volkswagen dealer. De GTI heeft dus aantoonbaar slechts één eigenaar gehad en is volledig door steeds dezelfde Volkswagen dealer onderhouden. Deze historie zie je direct terug in de staat van de auto. Nagenoeg nieuwstaat en echt aan alles is te merken dat hij met grote zorg en liefde behandeld en bereden is. De vorige eigenaar was zo netjes op zijn auto dat hij slechts vier maanden voordat hij de auto inruilde nog even EUR 1.695,23 uitgaf bij de dealer aan nieuwe remschijven, remblokken en vier nieuwe Dunlop banden. De algehele staat is ongekend netjes en letterlijk de enige beschadiging aan de hele auto is een minieme stoeprandbeschadiging op een velg. Zeldzaam mooi exemplaar dus en in tegenstelling tot het overige aanbod met onduidelijke historie en vorige eigenaren is dit een kraakhelder exemplaar.
Een Volkswagen GTI mag gewoon geen grijze muis zijn en persoonlijk vinden we dit by far de mooiste kleur op een GTI – Tornado Rot. Het contrasteert bijzonder fraai met de zo specifieke GTI ‘Detroit’ velgen. Van binnen uiteraard geen lederen bekleding. Zo hoort dat nou eenmaal want een GTI heeft de befaamde ‘Jacky’ bekleding. Tezamen met de zwarte hemelbekleding, het afgevlakte GTI stuurwiel met schakelflippers en de rode stiksels die overal terugkomen voel je gewoon dat je onderweg bent met de potente GTI.