De Volkswagen Touareg heeft zijn plaats in de markt van de premium SUV’s wel verdiend. Daar waar de eerste generatie nog vrij pompeus en lomp was qua design is de tweede generatie juist slanker, moderner en meer geciviliseerd. Strak, zakelijk en doeltreffend. Doeltreffend in alle opzichten want de Touareg kenmerkt zich door een breed scala aan competenties. Behoorlijk off road, comfortabel cruisen tot mee boenderen over de Duitse Autobahn, de Touareg is overal voor in en wat je er ook mee doet je doet het in luxe.
De Touareg van ons verhaal had een nieuwprijs van EUR 102.760 in 2012. Dat is vrij hoog voor een Touareg en dat blijkt ook wel als we verder kijken naar de aanwezige opties. Waarschijnlijk is dit zo’n fabrieksdemo uit Duitsland geweest. Hij verbleef een klein jaartje als nieuwe showroom auto bij onze oosterburen alvorens hij naar Nederlands kwam met slechts 1.015 km. Meestal werden deze demonstratie exemplaren volgepropt met opties. Het verklaart de hoge nieuwprijs. Zo is er geopteerd voor alle rijassistenten. Van Adaptieve cruise control, tot Side Assist en van Lane Assist tot Fron Assist. Camerasysteem, High End audiosysteem, elektrische trekhaak, elektrisch panoramadak, key-less go, volledig lederen bekleding en stoelverwarming, vier zone climate control en het multimediasysteem is geschikt voor video kijken en audiostreaming via bluetooth. Alles wat je kunt wensen is beschikbaar.
De imposante neus wordt ondermeer gevormd door de schitterende koplampen met LED dagrijverlichting en dynamische bi-xenon verlichting. Onder de hoge motorkap gaat de befaamde 3.0 V6 TDI schuil. Gekoppeld aan de razendsnel schakelende 8-traps DSG automaat en uiteraard 4Motion vierwielaandrijving.De motor levert 239pk maar liefst 55Nm koppel. Vooral dat laatste cijfer draagt bij aan de potentie want in 7,8 tellen accelereert de toch serieus grote Touareg naar 100km/h. De rijeigenschappen voelen vertrouwd en zeker – ook bij hoge snelheden.