Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion Highline AUT (420pk) | Origineel Nederlands | Sinds 2009 in bezit | Luchtvering | Adaptieve dempers | 4x Stoelmassage | 4x Stoelventilatie | 4x Stoelverwarming | Solar sunroof | Navigatie | Bi-xenon | Elektrisch zonnescherm | 6.0 W12 | 4Motion vierwielaandrijving | Youngtimer | 2005 | 189.430 km | EUR 15.900 |

Over deze auto

Zegt de naam – Ferdinand Piëch – je iets? Dit is de vorig jaar overleden kleinzoon van Ferdinand Porsche. Jazeker die, dé Porsche. Met die wetenschap kun je begrijpen dat deze bloedlijn het ‘perfectionisme’ meegegeven heeft in de genen. En juist dát perfectionisme heeft bijgedragen aan – in mijn ogen – één van de mooiste limousines die ooit het levenslicht zag en in ieder geval één met een wel heel bijzondere historie.

 

Piëch werd in de jaren ’90 topman in het Volkswagen concern en veranderde het tot op de dag van vandaag door Skoda, Seat, Lamborghini en Bentley binnen de groep te halen. Hij was dus van grote invloed, maar het project dat mij persoonlijk het meest aanspreekt is zijn wens – geboren uit rancune – om de beste limousine ooit te willen bouwen. De befaamde Phaeton.

 

Toen Mercedes-Benz het segment van de Volkswagen Polo betrad met de A-klasse wilde Piëch keihard terugslaan in het hoge segment waar Mercedes-Benz de dienst uitmaakt met de S-klasse. Hij stelde een lijst met 10 eisen op waar deze auto aan moest voldoen. Zijn (zieke) perfectionisme blijkt wel uit de details van deze eisen. Het zorgde zelfs voor massaal ontslag en overplaatsingen van Volkswagen technici. Het gaat te ver om iedere eis hier te verwoorden, maar één er van luidde als volgt.

 

De auto moest 24 uur lang een topsnelheid van >300km/h kunnen halen bij een buitentemperatuur van 50°C waarbij de binnentemperatuur constant op precies 22°C moest blijven zonder dat de inzittenden enige vorm van windstromen afkomstig van de airconditioning voelden.

 

Mensen die een Phaeton ooit bezaten of in detail bekeken hebben herkent de vele ventilatieopeningen. In de portieren onder de zijruiten, op de b-stijl, op het dashboard en uiteraard de karakteristieke elektrisch openende ventilatieroosters op het dashboard vloeiden allemaal voort uit deze eis. 25 elektromotoren zorgen ervoor dat het interieur op temperatuur blijft zonder ook maar een zuchtje wind. Bovendien was de airconditioning zo krachtig dat het interieurvolume 200 keer per minuut ververst kond worden met schone lucht.

 

Ook de achterlichten kennen een speciaal verhaal. Ferdinand Piëch was niet snel tevree want er is ruim 3 jaar gewerkt aan de achterlichten en er zijn maar liefst 378 prototypes gemaakt voordat het in productie ging.

 

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er wel aan het ‘Duitse-heren-akkoord’ gehouden wordt en de topsnelheid wordt begrensd op 250km/h terwijl de topsnelheid van de Phaeton met de W12 motor in theorie 301km/h bedraagt.

 

Verdere eisen hadden onder meer te maken met een krankzinnig hoge mate van torsiestijfheid en extreem laag geluidsniveau in het interieur. Hoe dan ook, dit moest de beste limousine worden. Als je je realiseert dat de ontwikkeling van de Phaeton eind jaren ’90 gestart werd en de Phaeton in 2002 op de markt kwam is het een ongekende prestatie. Het is nu 20 jaar geleden, maar de eigenschappen van de Phaeton zijn jaren lang van het hoogste niveau geweest op de markt. Niet zo vreemd dat de Bentley Continental GT en de Flying Spur gebaseerd zijn op de Phaeton. Sterker nog, deze zijn buiten het design eigenlijk identiek.

Er werd een speciale fabriek geopend in Dresden. Een groot glazen pand waar de Phaeton werd geproduceerd door mensen in witte jassen en volledig transparant achter glas. Zelfs de Bentley Continental is daar een jaar lang geproduceerd.

 

Dat de Volkswagen Phaeton nooit écht een verkoopsucces is geworden weten wij inmiddels. Het was te wijten aan de immense Volkswagen logo’s op de machine. Het werd door potentiële kopers niet geaccepteerd om daar eenzelfde bedrag als voor een S-klasse, Audi A8 of Benley Flying Spur neer te leggen. Uiteindelijk staakte de productie na vier generaties met lichte facelifts in 2016. Het algemeen bekende rekensommetje? Achter iedere Phaeton gaat een verlies van EUR 28.000 schuil.

 

Wat mensen er ook van vinden. Ik vind hem geweldig en ik heb er inmiddels acht mogen verkopen, maar nooit eerder een 6.0 W12. De W12 van dit verhaal is het absolute topmodel. Met 420pk is de auto werkelijk razendsnel, maar hij doet zijn werk in stilte en ogenschijnlijk moeiteloos. De 4 Motion vierwielaandrijving, het elektronisch differentieel, de 6-traps tiptronic, luchtgeveerd onderstel, adaptieve dempers het vormt een prachtig geheel en maakt de Phaeton geweldig.

 

Dit is een origineel Nederlands geleverd exemplaar. Wij vonden hem bij een eigenaar die hem sinds 2009 in bezit had. Hij kocht de auto dus toen hij slechts vier jaar oud was. De beste man woont grotendeels in Frankrijk, maar wanneer hij in Nederland was gebruikte hij de Phaeton. De Phaeton stond overigens naast een E-klasse Stationwagon uit 1994. Nieuw gekocht door zijn vader die inmiddels overleden is. Kennelijk kan hij moeilijk van zijn spullen afkomen, maar het maakt de Phaeton wel tot een uniek vondst.

 

De eerste eigenaar stelde de Phaeton fantastisch samen door te kiezen voor de micalak – Blue Luna Klavierlack (LR5W) – in combinatie met het Sonnenbeige lederen interieur en de alleen op de W12 optionele Myrtle sierlijsten. Overigens is het leder geperforeerd aangezien alle vier zitplaatsen naast stoelverwarming tevens voorzien zijn van stoelventilatie. Daarnaast kun je zowel voor als achterin genieten van stoelmassage. Scroll door de foto’s en zie wat voor leuke speeltjes de Phaeton nog meer biedt.

 

Alle documentatie en beide sleutels zijn voorhanden. De laatst eigenaar reed erg weinig in de auto en heeft behoorlijk geïnvesteerd door recentelijk de centrale computer te vervangen en tevens is de elektrisch bediende achterklep – overigens een bekend probleem – gemodificeerd.

 

De vorige eigenaar heeft tussendoor vaker onderhoud uitgevoerd, maar de volgende servicebeurten zijn geregistreerd:

 

10/02/2005                   0 km

 

30/11/2005                   24.643 km

 

30/08/2007                   66.984 km

 

02/09/2009                   133.419 km

 

28/01/20016                 177.343 km (bougies, remvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof)

 

 

De oplettende ondernemer beseft dat deze Phaeton inmiddels 15 jaar is geworden en dus in aanmerking komt voor de youngtimerregeling. Eén van de jongste youngtimers dus.

 

Interesse in deze bijzondere – en zeker als W12 zelden aangeboden – Volkswagen Phaeton? Maak dan snel een afspraak voor een bezichtiging en eventuele proefrit.

EUR 15.900

EUR 15.900

Prijs

Youngtimer

Youngtimer

2005

189.430km

189.430km

Kilometerstand

Specificaties

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion Highline AUT (420pk)

 

Datum eerste toelating: 9 februari 2005
Kilometerstand: 189.430 km
Kleur: Blue Luna Klavierlack
Kenteken: 05-RD-FR
APK tot: 11 september 2021
Vermogen: 309kW/ 420pk
Topsnelheid: 250 km/h (begrensd)
Acceleratie 0-100km/h: 6,1s
Gewicht: 2.294 kg.

– Nappa leder in Sonnenbeige
– Volkswagen soundsystem met subwoofer
– Navigatiesysteem met groot kleurenscherm
– Elektrisch solar sunroof
– Xenon (bi) verlichting met hogedruk koplampsproeiers
– Elektrisch verstelbare stuurkolom
– Elektrische stoelverstelling
– Stoelverwarming voor en achter
– Stoelventilatie voor en achter
– Stoelmassage voor en achter
– Automatische airconditioning dual zone
– Elektrische ramen voor en achter
– Elektrische spiegels
– Elektrisch zonnegordijn
– Elektrisch inklapbare buitenspiegels

– Automatische dimmende binnen- en buitenspiegels
– Parkeersensoren voor en achter
– Luchtvering
– Adaptieve dempers
– 4Motion vierwielaandrijving
– Stuurwielbediening voor audio, menu’s en cruise control
– Cruise control
– Regensensor
– Zonwerende voorruit
– Elektrische achterklep
– Front-, zij-, hoofdairbags
– ESP
– ABS
– Traction Controle
– Originele lichtmetalen velgen

PROEFRIT MAKEN?
Category
Volkswagen, Voorraad
Tags
3.0TDI, 4motion, 6.0, Ferdinand, Highline, Piech, Porsche, Quattro, Stoelmassage, Stoelventilatie, V6, W12