Maar weinig merken hebben van een hybride auto zo’n ‘sexy’ auto weten te maken als Volkswagen van de Golf. Niet voor niets de benaming GTE. Geen GTI, maar wel de sportiviteit ervan en de overload aan vermogen komt uit de elektromotor. De Golf GTE is een onwijs goed geslaagde combinatie van serieus sportieve prestaties gecombineerd met een schitterende uitstraling en toch de aangenaam lage verbruikscijfers. De 1.4TSI blonk reeds uit in zuinigheid, maar gecombineerd met de elektromotor leveren ze 204pk waardoor het kinderspel de lichte Golf in beweging te brengen. Een groen A-label is het resultaat. Rijdt je korte stukjes dan kun je tot zo’n 35km volledig elektrisch rijden en verbruik je dus geheel geen brandstof. Praktijkverbruik bij normaal gebruik kan zo maar richting 1 op 25 a 1 op 30 gaan. Ondanks de fikse prestaties ben je dus toch zuinig en milieubewust op weg. Want presteren doet het monster behoorlijk. De topsnelheid bedraagt maar liefst 217 km/h, maar belangrijker is de acceleratie. In net iets meer dan 7 seconden wordt de acceleratie naar 100 km/h afgeraffeld.
Niet het verbruik van de GTI, maar wel de looks want eerlijk is eerlijk deze GTE is een serieus fraaie verschijning. Gekozen werd voor Carbon Steel Grey met de mooiste en grootste af fabriek geleverde 18” velgen met gepolijste delen en hoogglans zwarte lak. De donkere koplamp- en achterlichtunits geven een stoere uitstraling net als het privacy glass. Alle verlichting is LED dus ook de koplampen. Wat een gigantische lichtopbrengst en bovendien staat het erg fraai. De grote krullen LED dagrijverlichting onderin de bumper verklappen dat we hier met een GTE van doen hebben.
In het interieur vinden we de dikke sportzetels met een knipoog naar de GTI. De geruite bekleding die we uit de GTI kennen noemen we bij de GTE Clark en het ziet er schitterend uit. De Karo blauwe elementen vinden we ook terug in het stiksel van het sportstuurwiel en de pook van de DSG automaat. In tegenstelling tot de vele standaard ‘lease GTE’s’ is dit een bomvol exemplaar. Zo heeft deze variant het Executive Plus pakket. Het gigantische 20,3” kleuren touchscreen vormt de basis voor alle instellingen en multimedia. Het omvat navigatie met 3D kaartweergave, multimedia met audiostreaming vanaf de Hard Disk, SD, AUX of via bluetooth. De fijne sportstoelen zijn bieden veel zijdelingse steun. Voor de sportieve imborst zorgt de zwarte hemelbekleding. Nog één noemenswaardig detail is de trekhaak. Die zie je niet vaak op een GTE, maar is natuurlijk wel erg praktisch. Hij mag zelfs 1.500 kg. trekken.