We kennen het werkmaterieel uit de Volkswagenstal vooral in de vorm van de Caddy en de Transport, maar het échte werkpaard van Volkswagen is de Amarok. Een dijk van een machine met in dit geval de machtige 3.0 V6 TDI aan boord, permanente vierwielaandrijving en een voortreffelijke 8-traps automaat. Geschikt voor het zware werk gecombineerd met het comfort van een luxe SUV.
Wanneer we de Amarok bestijgen maken we dankbaar gebruik van de side-bar om de instap te vergemakkelijken. Hij oogt best bescheiden, maar stiekem is het een kolos van een auto. Dat komt het overzicht ten goede want eenmaal gezeteld in de voortreffelijke brede luxe stoelen heb je een fantastisch uitzicht met een luxe dashboard voor de neus. Alle luxe die je kunt wensen is beschikbaar en het is ordelijk, zakelijk ingedeeld en intuïtief te bedienen. Deze meest complete Highline beschikt onder meer over af fabriek standkachel, automatische 2-zones climate control, multimediasysteem met groot touchscreen kleurendisplay met Apple Carplay/ Android Auto en legio instelmogelijkheden. Naast parkeersensoren rondom is er ook een achteruitrijcamera beschikbaar. De stoelen zijn verwarmbaar en een absoluut cadeau is de extra LED verlichting aan de voorzijde op de bull-bar en op het dak. De lichtopbrengst is fenomenaal en een echte bruikbare toevoeging.
Bij het starten van de motor is het geluid direct herkenbaar als een V6. Voortreffelijk in dit type auto, want zo worden ze niet meer gemaakt nu en in de nabije toekomst al helemaal niet meer. We manen de automaat in D en wanen ons onderweg in een luxe SUV. De brede middenconsole, de hoge zit, het geeft een machtig gevoel. Het vermogen van de 204pk is meer dan voldoende om de toch ruim twee ton zware Amarok fiks te laten presteren. In slechts 9 seconden wordt de 100 km/h sprint afgerond. De 8-traps automaat is werkelijk voortreffelijk en schakelt razendsnel door de verzetten. De rijeigenschappen zijn veel beter en verfijnder dan in de bekende Pick-Up’s van Amerikaanse makelij.