Tesla’s zijn inmiddels veel gezien op de Nederlandse wegen. Zo ook de Model X – de SUV van het merk. Nu we oog in oog staan met dit vlaggenschip valt pas op dat het een serieuze kolos van een auto is. De brede neus imponeert en ik moet toegeven dat het design mij aanspreekt. De grote glazen voorruit is machtig. De daklijn loopt ver omhoog en zakt geleidelijk wel wat resulteert in een coupé achtig design. De Model X is bekend van de grote elektrisch openende portieren achter. De zogenaamde ‘falcon style doors’ openen bij het aanraken van de chomen strip. Volledig gestuurd door sensoren en camera’s weten de deuren zich zonder obstakels te raken een weg naar boven te banen. Wat een geweldige techniek. Niet persé heel bruikbaar of praktisch maar het staat garant voor showtjes op verjaardagen en partijen. Aan de andere kant is de instap voor de achter passagiers doodeenvoudig. De ruimte is immens en je zit vorstelijk op alle zetels.
Maar goed we willen rijden. Een druk op de chromen strip is ook hier voldoende en het bestuurdersportier opent zich. Direct vallen de sportzetels in het oog. Gaaf design en voorzien van zacht en prettig zwart lederen bekleding. Het interieur is bekend en uiterst simplistisch. Een cockpit bestaande uit een display achter het stuurwiel en het befaamde mega grote centrale display. De Tesla kent nauwelijks knoppen en werkelijk alles bedien je op dit touchscreen. Instellingen en menu’s zijn ontzettend uitgebreid, maar went erg snel. Twee klikken op de sleutel activeert de Model X. Ik maan de transmissie voorwaarts en off we go!
Dit mag dan de meest verkochte en minst vermogende versie zijn. Je begint werkelijk waar te twijfelen of natuurwetten nog gelden. Wanneer ik het rechterpedaal vloer schiet mijn hoofd hard in de hoofdsteun. De acceleratie is gigantisch, maar vooral ook direct beschikbaar. Het went, maar het blijft verbazingwekkend hoe krankzinnig snel zo’n zware machine zo eenvoudig afgeschoten kan worden. Als je anticiperend rijdt kun je met het liften van het rechter pedaal voldoende remkracht krijgen waardoor je energie besparend rijdt. Dit ‘one-pedal-drive’ rijden went snel. Ook het stuurgedrag is opvallend lichtvoetig. In tegenstelling tot de meeste SUV’s waar het gewicht hoog licht heeft de model X zijn zwaartepunt diep in de bodem liggen. Het accupakket is daarin verwerkt en zorgt voor een snaar strak stuurgedrag en je kunt onwerkelijk hard insturen. Puik stuk techniek, dat moge duidelijk zijn.