De conventionele sleutel is verleden tijd. Uit mijn portemonnee grijp ik de Tesla creditcard en ik wrijf hem langs de b-stijl waarnaar de auto zich ontgrendeld. Nog éénmaal over de middenconsole en de Tesla is gereed om te gaan. De stoelverwarming en de interieurverwarming had ik een paar minuten geleden reeds geactiveerd op mijn telefoon. Het gigantische scherm dat we inmiddels kennen van Tesla werkt intuïtief als een smartphone. Ik scrol naar een podcast die ik nog wilde beluisteren en maan de Model 3 voorwaarts door de D te selecteren met de rechter stuurhendel. Het interieur is clean, opgeruimd en zakelijk. De houten sierlijst geeft sfeer, de rest is zakelijk en steriel, maar buitengewoon fraai. De Model 3 biedt fijne uitgebreid instelbare zetels en in dit geval met Premium lederen bekleding in het zwart. Een goede zit is van belang want we geven de Model 3 direct de sporen. Onnoemelijk hard wordt ik in de zetel geperst om in een luttele vier seconden naar hoogst illegale snelheden te flitsen. Het karakter van de Model 3 is redelijk sportief maar kent een goede balans met comfort. Het stuurgedrag is direct en dat is nodig met zoveel vermogen. Grip is er altijd want dit is de Long Range versie met twee elektromotoren die zowel de voor- als achterwielen aandrijven. Ik heb het te doen met het Vredestein schoeisel want ook nu weer accelereren we met donder en geweld. Het is even verslavend als onbegrijpelijk dat een auto zó ontzettend snel kan zijn. Het lijkt of natuurwetten niet gelden voor Tesla.
Actieradius is altijd een discussiepunt bij elektrisch auto’s. Toch is die meer dan redelijk bij deze zeer jonge Tesla. Ruim 500 km is mogelijk, maar 450 km is praktisch gezien realistisch. Daarbij gaat laden tegenwoordig razendsnel. Voor het laden zijn alle stekkers present. Dus naast de snellaadkabel ook de kabel voor laden via het conventionele stopcontact.