Renault Clio V6 3.0 V6-24V Phase I (230pk) | # 0040 | Slechts 21.378 km | Stunning Condition | Phase I | Michelin Pilot SuperSport | 1 of 1.634 | Collectable | Zeer exclusief | Airconditioning | Originele Radio/ Cassette | TWR | 2001 | 21.378 km | EUR 61.450 |

Over deze auto

Eén van de meest iconische auto’s allertijden is de Renault Clio V6. Toen Renault in de jaren ’90 de een na de andere race won met hun formule 1 team onder leiding van Frank Williams werd er een bijzondere Clio Williams op de markt gebracht. Technisch gezien had het formule 1 team er niet veel mee te maken. Het kon echter nog veel extremer. Dit werd de Renault Clio V6.

 

Deze keer werd het bedrijf TWR van F1-teambaas Tom Walinshaw om hulp gevraagd. Als basis kwam er een standaard 172pk Renault Clio Sport – zeg maar, de GTI van Renault. In slechts 18 maanden werd hij getransformeerd naar de Clio V6 zoals wij hem kennen. Het had nauwelijks meer met een normale Clio van doen want de V6 werd maar liefst 17 cm breder en 5 cm lager gemaakt. De wielbasis werd 4 cm langer en de spoorbreedte ging voor 11 cm naar buiten en achter zelfs 14 cm. De 4-cilinder werd eruit gelepeld evenals de achterbank. Die laatste moest plaats maken voor een gemodificeerde en opgevoerde 3.0 V6. Hij werd gekoppeld aan een splinternieuwe close-ratio zes versnellingsbak. De aandrijving kwam uiteraard ook achterin. Dit verklaard waarom de sporing breder moest. Het onderstel werd volledig verstevigd en stijver gemaakt. Het Franse Michelin ontwikkelde speciaal voor de Clio V6 een PilotSport band. Vóór in de maat 205/50 R17 en achter 235/45 R17. Om het opgefokte monster tot stoppen te manen dienden er topniveau remmerij gemonteerd te worden. Eén van de twee grootste leveranciers op dit gebied in de Formule 1 was AP Racing. Zij verzorgden het remsysteem en behaalden een serieprodcutierecord door remklauwen te leveren met met maar liefst vier remzuigers per klauw. Zij grepen zich vast in de – voor een Clio gigantische – remschijven van voor 330 mm en achter 300 mm.

 

De productie werd niet door Renault zelf gedaan. Zij leverden uitsluitend het standaard bodywork van een Clio. Vele delen kwamen uit Engeland, maar de gehele assemblage werd gedaan in het Zweedse Uddevalla. De fabriek waar bijvoorbeeld ook de legendarische Jaguar XJ220 geproduceerd werd.

 

De samenwerking tussen Renault en Tom Walkinshaw verliep desastreus. Onderdelen werden laat of nooit geleverd, er werd gedurende het project van leveranciers gewisseld waardoor de kwaliteit niet behoorlijk en constant was en er ontstonden problemen rondom de bouw en aflevering van de Clio’s. Dit leidde tot imperfecties maar het gaf juist ook cachet aan de Phase I. Op het moment dat leveranciers bij Renault aanklopten om hun facturen aan TWR betaald te krijgen stopte het Clio V6 project. Renault was bang imago schade op te lopen. Ondanks het feit dat de vraag naar deze uitzonderlijke Clio gigantisch was werd de productie gestaakt en werden er in totaal slechts 1.634 exemplaren van de Clio V6 Phase I gebouwd. Op dat moment een zware domper, maar het maakte hem ook nóg exclusiever.

 

Door het succes in de Clio Cup en de goede verkoopresultaten pakte Renault het V6 project snel weer op en Renault bouwde een Phase II. Deze keer in eigen beheer door hun eigen Renault Sport afdeling. Deze versies waren verfijnder, beter afgewerkt, maar onder liefhebbers veel minder gewild dan de Phase I exemplaren.

De Clio V6 heeft een extreem voorkomen. De extreem brede carrosserie, de gapende luchtinlaten en de monsterlijke uitlaatmondingen midden achter de Clio zijn onder geen beding optische opsmuk. Nee, de Clio V6 rijdt zoals hij eruit ziet. Logisch nadenkend doorzie je ook meteen het listige karakter. Verreweg het meeste gewicht rust op de achteras, alle techniek ligt verscholen vlak voor de achteras. Ook de aandrijving werd naar de achteras verplaatst. Juist door dit gewicht is de tractie ongekend groot. Geen gripverlies, ook mede dankzij de speciaal voor de Clio ontwikkelde Pilot SuperSport banden. Als een bezetene raast deze gifkikker er vandoor. Door het stijve chassis en de brede sporing is het griplevel eveneens indrukwekkend, maar het listige zit hem in het hoge gewicht op de achteras. De marge voor fouten is extreem klein want owee als je het gas los laat in een bocht. Oefening en grote ballen biedt soelaas, maar op de limiet rijden is duidelijk geen kinderspel met de V6.

 

Op papier is de Clio V6 absoluut een killer – zeker wanneer je dit in de tijdgeest van begin deze eeuw ziet – maar de beleving is van een compleet andere orde. In de praktijk lijkt het allemaal veel meer hardcore. Ongekend wat gaat dit monster van zijn plek. De V6 klinkt als een bezetene. Hij ligt zo’n 20 cm achter je rug te ploeteren om jouw als een kanonskogel af te vuren. Lager in de toeren gaat het van een diepe sonore brul naar steeds hoger in toeren jankende en gierende gillen. Dit alles gepaard met extreme geluiden van het aanzuigen van zuurstof aan beide flanken. De V6 lijkt een zware asma patiënt zoals hij naar lucht hapt. De speciaal verhoogde versnellingspook van de close-ratio zes bak schakelt precies en met korte slagen. Razendsnel schakel je door de verzetten terwijl de V6 achter je ligt te janken. Bij gas los hoor je de verslavend pops and bangs. Dit is wat! Dit is super gaaf! De Clio V6 maakt van jou een adrenaline junk.

 

De Clio V6 van dit verhaal werd geleverd in april 2001. Het is één van de eerste exemplaren aangezien dit nummer #0040 betreft. De auto verkeert in volledig originele en smetteloze staat. Met slechts 21.378 km is dit een absolute collectable. De auto kent op een enkel steenslag puntje na geen enkele beschadiging. De Clio is nergens overgespoten en kent geen schadeverleden.  De velgen kennen geen enkele beschadiging en de V6 is geschoeid op Michelin rubber. Voor de echte purist is het goed om te weten dat ook de originele Michelin Pilot SuperSport banden van de eerste montering nog aanwezig zijn bij deze auto. Deze banden hebben een DOT code uit 2000 en verkeren qua profiel nog in goede staat, maar zijn dus inmiddels wel 22 jaar oud. Deze banden werden speciaal door Michelin ontwikkeld voor de Clio V6.

 

Interesse in deze zeer exclusieve en indrukwekkende Renault Clio V6? Bel dan gerust voor een bezichtiging.

EUR 61.450

EUR 61.450

Prijs

2001

2001

Bouwjaar

21.378 km

21.378 km

Kilometerstand

Specificaties

Renault Clio Renault Sport V6 3.0 V6-24V RS Phase I (230pk)

 

Datum eerste toelating: 5 april 2001
Kilometerstand: 21.378 km
Kleur: Gris Iceberg Metallic (MV640)
Kenteken: G-804-RZ
APK tot: 12 maart 2022
Vermogen: 166kW/ 230pk
Topsnelheid: 235 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 6,4s
Gewicht: 1.310 kg.

Buitenspiegel electr. verstelbaar

Buitenspiegel elektr. verstel- en verwarmbaar

Buitenspiegel Wagenkleur

Dubbelkoplampen

Mistlamp

Bumper Wagenkleur

Warmtewerend glas

Warmtewerend glas groen getint

Audiosysteem Radiosat 6000

Toerenteller

Boordcomputer

Airbag Bestuurderskant

Airbag Passagierszijde

Zij-airbag voor

Zij-airbag

Airconditioning

Pollenfilter

Stoel voor links hoogteverstelbaar

Lendensteun Stoel voor links

Raamopener elektrisch voor

Centrale vergrendeling met Afstandsbediening

Afstandsbediening voor Centrale vergrendeling

Gordelspanner

Wegrijblokkering

Antiblokkeersysteem (ABS)

Stuurkolom (Stuur) hoogteverstelbaar

Stuurbekrachtiging

Transmissie 6 versnellingen

Motor 3,0 L – 166 kW

PROEFRIT MAKEN?
Category
Renault, Voorraad
Tags
+, 1.2, 1.2tsi, 1.4tsi, 1.8T, 147pk, 1634, 166kw, 2.0, 2.0TSI, 2.2, 2.2. turbo, 2.4, 2.5, 220pk, 230pk, 3.0, 340pk, 340ps, 360pk, 360ps, 420pk, 510Nm, 519pk, 519ps, 520pk, 520ps, 5GT, A4, ABT, beste, Bose, bridgestone, Brilliant, Brilliantrot, cabrio, cabriolet, ceramic, Clio, Clio V6, design, DSG, dynamic, ecotec, Facelift, Formul 1, FSI, full, gelimiteerd, GMBH, goedkoopste, gsi, GT, gti, i8, irmscher, jd, keramische, kermaisch, koopje, Le Mans, LED, limited, Magnetic, Manta, matrix, michelin, mooiste, opc, opel, overleden, overlijden, phase, phase 1, Phase 2, Phase II, plus, potenza, Pro Line, Q3, Q5, Quattro, R8, renault, ride, RS, RS4, RS5, RS6, RS7, RS8, S, S-Tronic, s7, S8, Sofftop, Speedster, spider, sport, te koop, TFSI. 2.5TFSI, Tom Formule1, tsi, TT, TTRS, TTS, Turbo, TWR, V10, V12, V6, V6. 3, V8, vag, vauxhall, vulcano, W12