Wanneer we neus van het nieuwste model Evoque zien zou je zweren met zijn grotere broer Velar van doen te hebben. Wat een volwassen en chique aanblik. De vlijmscherp getekende koplampunits, de hoog opgetrokken neus met stijlvolle grill, het is werkelijk bloedstollend mooi gestileerd. De achterzijde lijkt af te lopen terwijl de heupen van de Evoque juist naar boven lopen. Het dynamische ontwerp lijkt welhaast een coupé-achtige look teweeg te brengen op een SUV. De nieuwe stijl die de nieuwe Range Rovers kenmerkt is erg geslaagd.
Ook het interieur doet je de Britse roots van het merk snel vergeten. Strakke, zakelijke lijnen en de meest moderne touchscreens zorgen voor een futuristische uitstraling. Bruikbare techniek en allemaal op hoog niveau afgewerkt.
In het vooronder ligt de P200 2.0 4-cilinder turbomotor die gekoppeld is aan een 9-traps automaat. Deze benzinevariant is een mild-hybrid. Een kleine elektrische generator ondersteund de benzinemotor waardoor een comfortabel rijkarakter bereikt wordt en er uiterst efficiënt met brandstof wordt omgegaan. Wil je minder efficiënt omgaan met brandstof dan kan dat ook want ondanks het feit dat de Evoque geënt is op comfort is behoorlijk pittige machine. De 200pk’s stuwen de Evoque in slechts 8 tellen naar 100 km/h en de topsnelheid ligt zelfs op 216 km/h. Mede door de vierwielaandrijving is er altijd grip en bovendien een hoge mate van veiligheid. Buiten het uitmuntende weggedrag op verharde wegen staat de Range Rover ook zijn mannetje buiten de gebaande paden. De bodemvrijheid is riant en ook hier komt de vierwielaandrijving uiteraard van pas. Het befaamde All-Terrain Response system kent diverse rij modi voor iedere ondergrond en het is verassend hoe goed ook hier de Evoque presteert.