Wanneer er ‘RANGE ROVER’ op de derrière staat heb je iets hoog te houden. Naam, faam en een heel lange historie. Land Rover nuanceert het de naam door er Evoque achter te zetten. En dat is terecht. Het is – ondanks zijn afkomst – natuurlijk niet echt een echte off-roader. Sterker nog? De Evoque is een regelrechte beauty als je het ons vraagt. Maar wat is het eigenlijk? Een SUV? Een Crossover…? Zeg het maar. Wij vinden hem in ieder geval schitterend en hij rijd verdomd goed. De hoge zit is echt heel prettig en eigenlijk is de instap veel fijner doordat het niet een echt hoge SUV is. Gewoon perfect en doeltreffend. De rijeigenschappen zijn eveneens voortreffelijk. Niet het hellende gevoel van een hoge auto, maar juist het snaar strakke en directe stuurgedrag. Simpelweg een heel fijne machine. In tegenstelling dat de buitenmaten doen vermoeden is de Evoque een ruimtewonder. Echt alle passagiers hebben behoorlijk ruimte om zich heen. Zelfs de hoofdruimte is ondanks de aflopende – haast coupé achtige – daklijn ruim voldoende. Door de korte overhang te op zichte van de achteras lijkt de kofferruimte eveneens beperkt, maar die is boven verwachting fors en bovendien eenvoudig toegankelijk doordat de hoogte ideaal is.
Met een Evoque wil je iets uitstralen. De uitvoering is daarom belangrijk. Fuji White – is bij uitstek de geschikte kleur daarvoor. Opvallend, modern en een schitterende keuze voor de Evoque. Een flinke set originele 19” wielen er onder, LED dagrijverlichting aan en als ‘toetje’ een groot glazen panoramadak. Niet alleen erg fijn vanuit het interieur, maar het contrasteert ook nog eens fraai met de witte lak. Een echte eyecatcher.
Binnenin zetel je op dikke sportstoelen voorzien van zwart leder. Fijne zit en een genot voor het oog. Het dashboard is eveneens afgewerkt in leder. Een schitterend geheel met de geslepen alumnium sierlijsten. In het midden prijkt het grote kleurenscherm. Het behelst onder meer navigatie, bluetooth telefonie en uitgebreide mens structuren waaronder instellingen voor de verlichtingskleur in het interieur en uitgebreide informatie over rijstijl, verbruik et cetera. . Er werd geopteerd voor het Meridian audiosysteem met subwoofer. Uitstekend geluid. Overigens is audio te streamen via Bluetooth. Het systeem werkt via touchscreen of de knoppen op het stuurwiel. Een echt heel fraaie optie is de zwarte hemelbekleding. Het creëert een prettige sfeer en het panoramadak is desgewenst elektrisch te verduisteren middels een eveneens zwart gordijn.
Achter het fraaie, indrukwekkende front van de Evoque gaat een 2.0 TD4 schuil. Dit is de nieuwste generatie – ongekend zuinige – dieselmotor van Land Rover. Ja, ze staan bekend om problemen, maar dat zijn de versies met AdBlue en distributieketting. Indanks het toch niet kinderachtige gewicht van 1.545kg weet de 150pk sterke 2.0 TD4 fors te presteren en het mooie is dat hij dat combineert met een wel heel fijn brandstofverbruik. Gemiddeld wordt er 4,8L/100km afgegeven. Dat is bijna 1 op 21. Een hele prestatie.