De anders zo serene rust in het bos wordt bruut verstoord. Het getjilp van vrolijke vogels wordt overstemt en maakt plaats voor gebulder. Steeds dichterbij komt het geronk van een dikke vette V8. Het geluid zwelt aan en dan over de heuvel is de beul in zicht. Een gigantisch soort maanvoertuig dendert niets ontziend over de mulle zandpaden. De felle LED lampen verblinden mij en voor ik het weet laat hij mij achter met nog wat zand in mijn capuchon en ogen.
What the f*ck was that???
Dit is de Range Rover DAKAR V8. Een zeldzaamheid op zich want vrijwel nooit worden ze aangeboden. De DAKAR is op en top Brits. De carrosserie komt ergens bij een kleine fabriek uit het graafschap Kent vandaan. Diens eigenaar ontwierp ooit voor Land Rover de carrosserieën voor de rally auto’s waarmee deel werd genomen aan de monsterrally Parijs-Dakar. Vandaar dus ook de naam. De rest is eveneens Brits want ten grondslag aan dit monster ligt een Range Rover Classic. Hier is echter weinig van overgelaten. Sterker nog, alleen het chassis, de motor en bak, maar bijvoorbeeld de ellendige elektronica is er nauwelijks nog. Het oersterke ladderchassis wordt een halve meter ingekort en na tal van aanpassingen die verre van eenvoudig bleken te zijn kan de Dakar kit geplaatst worden. Dit exemplaar was het eerste exemplaar dat door de Nederlands importeur gebouwd is. De gehele ombouw kostte zomaar 200 uur en halverwege de jaren ’90 kwam er naast de inbreng van een goede basis Range Rover Classic zomaar fl. 25.000,– bij. Een flinke smak geld in die tijd. Maar je kreeg er ook een heleboel voor terug. Namelijk een beul van een terrein machine met nauwelijks overstekend voor en achterdeel waardoor iedere helling een lachtertje wordt. En door de lichtgewicht polyester opbouw viel deze zwaarlijvige dame behoorlijk af waardoor ze opeens echt terreinwaardig werd. Bovendien is het gewoon een bruut apparaat om te zien. Vooral zonder het dakje en de een open rolkooi is het maximaal genieten. De V8 heeft lekker veel koppel en kracht, maar hij klinkt vooral als een hitsig wilde stier. Wat een gebulder.
Wij Nederlanders zijn natuurlijk niet zo van het betalen en dat komt goed uit bij de DAKAR want het chassis is van 1977 en daarmee 45 jaar oud. Vrijstelling van wegenbelasting en APK. Daarnaast hoef je ook niet persé van de brandstofprijzen te schrikken want de V8 loopt op LPG. Links de tank voor benzine en rechts de LPG tank. Bam!