De eerste Land Rover’s werden gebouwd voor het harde werk in ruig terrein en met minimale concessies aangaande comfort. Hoe anders werd het in de jaren ’60 toen vooral op de Amerikaanse markt de eerste SUV’s verschenen. De populariteit van deze carrosserievariant nam snel toe. In 1970 kwamen de Britten op de proppen met wat nu de legendarische Range Rover Classis is. De mogelijkheid tot serieus off-road rijden, in luxe en comfort met vijf zitplaatsen en serieuze prestaties waardoor ook een trekgewicht van 3,5 ton mogelijk was. Rover zelf noemde het ‘A car for all reasons’. En eigenlijk is het concept nooit veranderd. Zelfs nu is de SUV populairder dan ooit en bruikbaar voor alle doeleinden
De Range Rover Classic was er in eerste instantie alleen als 2-deurs variant. Sterker nog dit was tot 1981 de enige mogelijkheid. Vanaf 1981 werd de vierdeurs versie beschikbaar. In de jaren erna werden de Range Rovers steeds luxer uitgevoerd en sterk verbeterd qua afwerking. Ook het rijgedrag was zijn tijd ver vooruit door gebruik van schroefveren in plaats van bladvering.
De Range Rover Classic die we hier aanbieden heeft uitleg nodig, want zoals hij hier staat werd hij origineel niet geleverd. Dit exemplaar is helemaal opnieuw opgebouwd. Basis vormt het chassis uit 1973. Daardoor hebben we direct twee voordelen namelijk dat deze auto vrijgesteld is van MRB oftewel wegenbelasting. En aangezien het chassis net 50 jaar geworden is vervalt ook de APK plicht. De opbouw is een van de laatste exemplaren uit 1993. Daarmee is de koets de meest moderne en het interieur is voorzien van het geliefde ‘soft-dash’.