Range Rover Classis 2.5Tdi Automaat 5-deurs (113pk) | Oldtimer chassis | Technisch 100% | Airconditioning | 5-deurs | Vrijstelling wegenbelasting | Vrijstelling APK | Vrijstelling milieuzones | Soft-Dash | Geweldig imago | Youngtimerregeling | 1973 | 89.779 km | EUR 36.900 |

Over deze auto

De eerste Land Rover’s werden gebouwd voor het harde werk in ruig terrein en met minimale concessies aangaande comfort. Hoe anders werd het in de jaren ’60 toen vooral op de Amerikaanse markt de eerste SUV’s verschenen. De populariteit van deze carrosserievariant nam snel toe. In 1970 kwamen de Britten op de proppen met wat nu de legendarische Range Rover Classis is. De mogelijkheid tot serieus off-road rijden, in luxe en comfort met vijf zitplaatsen en serieuze prestaties waardoor ook een trekgewicht van 3,5 ton mogelijk was. Rover zelf noemde het  ‘A car for all reasons’. En eigenlijk is het concept nooit veranderd. Zelfs nu is de SUV populairder dan ooit en bruikbaar voor alle doeleinden

 

De Range Rover Classic was er in eerste instantie alleen als 2-deurs variant. Sterker nog dit was tot 1981 de enige mogelijkheid. Vanaf 1981 werd de vierdeurs versie beschikbaar. In de jaren erna werden de Range Rovers steeds luxer uitgevoerd en sterk verbeterd qua afwerking. Ook het rijgedrag was zijn tijd ver vooruit door gebruik van schroefveren in plaats van bladvering.

 

De Range Rover Classic die we hier aanbieden heeft uitleg nodig, want zoals hij hier staat werd hij origineel niet geleverd. Dit exemplaar is helemaal opnieuw opgebouwd. Basis vormt het chassis uit 1973. Daardoor hebben we direct twee voordelen namelijk dat deze auto vrijgesteld is van MRB oftewel wegenbelasting. En aangezien het chassis net 50 jaar geworden is vervalt ook de APK plicht. De opbouw is een van de laatste exemplaren uit 1993. Daarmee is de koets de meest moderne en het interieur is voorzien van het geliefde ‘soft-dash’.

De carrosserie is volledig vrij van corrosie en de bekende slechte plekken vormen bij dit exemplaar geen bedreiging. In het vooronder ligt een 2.5 vier cilinder diesel motor. In feite de bekende 300tdi met 113pk. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie. Alles is opnieuw opgebouwd en de onderdelen die slecht of twijfelachtig waren zijn vervangen. Onder meer distributieriem, waterpomp en pakkingen zijn recent vervangen. Nadien is er een kleine 6.000 km mee gereden. Werkelijk alles werkt correct. Ieder elektromotortje van spiegel- en raambediening, de centrale vergrendeling en ga zo maar door. De airconditioning functioneert en is recent afgevuld. De laatste eigenaar is een absolute Land Rover specialist en kenner en heeft de auto in 2007 gekocht. De Range Rover is gespoten in de originele Land Rover kleur – Epsom Green metallic.

 

Rijden in de Range Rover is een beleving op zich. Het rijgedrag is verbazingwekkend goed en het werkt rustgevend. De motor draait rustig zijn toeren en de transmissie schakelt rustig en comfortabel door de verzetten. Aan wekelijk alles is te merken dat de Range Rover grote zorg en liefde kende.

 

Heeft u interesse in deze unieke Range Rover neem dan contact met ons op voor een bezichtiging of eventuele proefrit.

EUR 36.900

EUR 36.900

Prijs

1973

1973

Bouwjaar

89.779 km

89.779 km

Kilometerstand

Specificaties

Range Rover Classis 2.5Tdi Automaat 5-deurs (113pk)

 

Datum eerste toelating: 17 januari 1973
Kilometerstand: 89.779 km
Kleur: Epsom Green metallic
Kenteken: XX-TJ-21
APK tot: 16 mei 2024
Vermogen: 83kW/ 113pk
Topsnelheid: ca. 155 km/h
Acceleratie 0-100km/h: ca. 17,5 s.
Gewicht: 2.040 kg.
Max. aanhanger: 3.500 kg.

 

 

Uitrusting

 

– Airconditioning
– Elektrische ramen voor en achter
– Elektrisch verstelbare spiegels
– Centrale vergrendeling met afstandsbediening
– Trekhaak
– Automatische transmissie
– Hoge en lage gearing
– Permanente vierwielaandrijving
– Leder bekleed stuurwiel
– Sierlijsten walnoot
– Audiosysteem
– Mistlampen voor
– Originele 3-spaaks lichtmetalen velgen

Waarom deze Range Rover?

 

Vrijstelling van wegenbelasting

Vrijstelling van APK plicht

Vrijstelling van miliezones

Verzekeren als klassieker / oldtimer

Youngtimerregeling

Techniek als nieuw

Geen roestvorming op de bekende plekken

Soft-Dash

Werkende airconditioning

PROEFRIT MAKEN?
Category
Range Rover, Voorraad
Tags
", 109, 110, 130, 1e eigenaar, 2.5, 200tdi, 3.6, 300tdi, 3800, 4.4, 5 cilinder, 5.0, 90, a-bar, apk, Autobiography, bearlock, beste, bowler, brits, btw, Classic, dealer, Def, defender, ebony, evo, goedkoop, goedkoopste, goedkoopste defender, gratis, grijs kenteken, HSE, laagste kilometerstand, lage, Land, Landrover, lier, ls3, marge, meridian, mrb, oldimer, p38, pneumatisc, r, Range, rangerover, rolkooi, Rover, rr, rrclassic, SC, sd8, sdv8, si, supercharged, T5, td5, TDI, tdv6, tdv8, terra, terrafirma, top hat, tophat, V6, V8, Vogue, Voque, vrij, warn, wegenbelasting, Youngtimer, zweerde