Met mijn hand wrijf ik over het soft leder. Het Ivory leder met Warm Charcoal stiksel contrasteert schitterend met het donkere interieur. Het dashboard is afgewerkt met Ebony leder en zelfs de hemelbekleding is zwart. De zwarte pianolak sierlijsten zijn ronduit chique. Dit is de Vogue – voorzien van vrijwel alle mogelijke opties. Een gevulde middenconsole met bedieningsknoppen voor de stoelventilatie en stoelverwarming. Ook de ‘derrieres’ der achter passagiers worden verwarmd. In de Vogue waan je je in complete luxe. De multicontourzetels zijn volledig elektrisch verstelbaar met memory. Ook het stuurwiel is verwarmd. Het stuurwiel is tevens elektrisch verstelbaar. Boven u valt het licht door het elektrisch bediende sunroof. Verder beschikt de Range Rover over een achteruitrijcamera, bi-xenon verlichting met adaptive forward lighting, LED stadslicht, voorruitverwarming en een fraai geïntegreerd multimediasysteem met groot touchscreen kleurenscherm. Dit scherm behelst onder meer het navigatiesysteem met 3D kaartweergave, bluetooth telefonie, off-road informatiescreen. Het door Harman/ Kardon geleverde audiosysteem met Logic7 surround en subwoofer klinkt voortreffelijk. De luchtvering geeft enorm veel comfort en kan desgewenst gebruikt worden om de wagenhoogte aan te passen voor makkelijk in- en uitstappen of juist voor meer bodemvrijheid bij eventueel off-road gebruik. Off-road is een koude kunst voor de Range Rover. Het Terain Response systeem kent vele standen voor iedere ondergrond en bovendien is de auto voorzien van hoge en lage gearing en Hill Descent Control. Het mooiste detail aan de nieuwe generatie Range Rover vinden wij de virtual cockpit. Het gehele tellercompartiment is één groot display met tal van gave grafische effecten. Hiermee was de Range Rover zijn tijd ver voor uit aangezien dit nu bij andere merken – ruim 10 jaar later – mondjesmaat geleverd wordt.
Met een druk op de startknop ontwaken de acht cilinders van de 4.400 cc metende zelfontbrander. De cijfers zijn krankzinnig. Driehonderd en dertien peekaa en een duizelingwekkend koppel van zevenhonderd Newtonmeter. Dat de Range Rover zwaarlijvig is moge duidelijk zijn, maar met de 4.4 TDV8 in het vooronder maakt scrambled eggs van alles en iedereen. Hoog boven de rest van het verkeer uit torenend voel je je heer en meester. Comfort in optima forma door de ongekend fijne luchtvering. De gigantische binnenruimte. Het is de gehele beleving van de Range Rover die het uniek maakt. Rijden in een Range Rover is vergelijkbaar met niets anders en hoe langer de ervaring duurt hoe meer je realiseert dat dit ultiem autorijden is.