De standkachel heeft de Range Rover reeds voorverwarmd. Wanneer ik het portier wil openen schuift de elektrische treeplank snel naar buiten en biedt een eenvoudige instap. Geen overbodige luxe, maar zeer bruikbaar want de zit in Range Rover is ronduit hoog. Het Ivory lederen interieur ademt pure luxe. Het contrasteert schitterend met de hoogglans pianolak sierlijsten en het zwarte leder waarmee de bovenzijde van het dashboard is bekleed. De gigantische 12” Virtual Cockpit achter het stuurwiel geeft een warme sfeer door een ondergaande zon weer te geven. Met een druk op de knop ontwaakt de machtige 4.4 tdv8. De V8 diesel slaat gewillig aan en de sonore brom van de V8 is rustig op de achtergrond, maar tegelijk laat hij je weten vermogen en koppel aan overvloed te hebben. De ronde selectie knop van de 8-traps automaat reist elektrisch omhoog. Tijd om te gaan.
De imponerende V8 draait rustig zijn toeren en de automaat schakelt welhaast onmerkbaar door de verzetten. Ik besef me dat dit absolute klasse is en ik ben zwaar onder de indruk. Alles is groots, hoog, luxe en extreem comfortabel. Er is geen andere auto met dit machtige karakter. Je voelt je heerser op de weg. Het vermogen is overdadig. Juist laag in toeren spingen de twee turbo’s bij, het geluid zwelt aan, de 2,5t zware mastodont stuift er gewillig vandoor. De digitale naald van de snelheidsmeter verorbert de schaal en in luttele seconden nadat we vertrokken passeert hij 100. Het karakter van de oppermachtige Range Rover is altijd onovertroffen geweest en bij de facelift variant van de L322 is dat niet anders. Hij staat zijn mannetje in offroad terrein, er is geen betere auto voor een zware aanhanger, maar juist ook voor rustig cruisen of een lange autobaan rit is de Range Rover uitermate geschikt. Maar goed hij moet zijn nieuwprijs van zo’n EUR 180.000 dan ook verantwoorden.
Deze Range Rover is een bijzonder exemplaar. Deze is namelijk uitgerust met het Design Pack. Dit is – vreemd genoeg – een zelden gekozen optie, maar het maakt het voorkomen van de toch al bijzondere auto nog imponerender en exclusiever. De speciale voorbumper kent speciale Titanium inlegdelen en erboven de speciale grill. De zijfenders zijn eveneens speciaal gestijld en uitgevoerd in Titanium finish. De deurklinken zijn in de carrosserielak en dan de achterbumper. Een heuse diffuser en speciale vierkante roestvrijstalen uitlaatmondingen. Heel erg fraai uitgevoerd in zwart. De originele velgen maken het exclusieve karkater compleet. De 20” 15-spaaks velgen in Shadow Chrome worden enkel geleverd met het Design Pack. Vergelijk de uitstraling met een ‘standaard’ versie en raak overtuigd van deze upgrade.
Een Range Rover behoort luxe te zijn en dat is niet anders in dit exemplaar. Een goed gevulde middenconsole met bedieningsknoppen voor de stoelventilatie en stoelverwarming. Ook de ‘derrieres’ der achter passagiers worden verwarmd. De multicontourzetels zijn volledig elektrisch verstelbaar met memory. Ook het stuurwiel is verwarmd en tevens elektrisch verstelbaar. Boven u valt het licht door het elektrisch bediende sunroof. Verder beschikt de Range Rover over een achteruitrijcamera, bi-xenon verlichting met adaptive forward lighting, LED stadslicht, voorruitverwarming en een fraai geïntegreerd multimediasysteem met groot touchscreen kleurenscherm. Dit scherm behelst onder meer het navigatiesysteem met 3D kaartweergave, bluetooth telefonie, off-road informatiescreen. Het door Harman/ Kardon geleverde audiosysteem met Logic7 surround en subwoofer klinkt voortreffelijk. De luchtvering geeft enorm veel comfort en kan desgewenst gebruikt worden om de wagenhoogte aan te passen voor makkelijk in- en uitstappen of juist voor meer bodemvrijheid bij eventueel off-road gebruik. Het Terain Response systeem kent vele standen voor iedere ondergrond en bovendien is de auto voorzien van hoge en lage gearing en Hill Descent Control. Het mooiste detail aan deze nieuwe generatie Range Rover vinden wij de virtual cockpit. Het gehele tellercompartiment is één groot display met tal van gave grafische effecten. Hiermee was de Range Rover zijn tijd ver voor uit.