De Range Rover zakt snel in z’n luchtvering wanneer ik wil instappen. Geen overbodige luxe, maar zeer bruikbaar want de zit in Range Rover is ronduit hoog. Het Ebony lederen interieur ademt pure luxe. Het contrasteert schitterend met de hoogglans pianolak sierlijsten en het zwarte leder waarmee de bovenzijde van het dashboard is bekleed. De zwarte alcantara hemelbekleding maakt de uitstraling compleet. De gigantische Virtual Cockpit achter het stuurwiel geeft een moderne sfeer. Met een druk op de knop ontwaakt de machtige 4.4 SDV8. De V8 diesel slaat gewillig aan en de sonore brom van de V8 is rustig op de achtergrond, maar tegelijk laat hij je weten vermogen en koppel aan overvloed te hebben. De ronde selectie knop van de 8-traps automaat reist elektrisch omhoog. Tijd om te gaan.
De imponerende V8 draait rustig zijn toeren en de automaat schakelt welhaast onmerkbaar door de verzetten. Ik besef me dat dit absolute klasse is en ik ben zwaar onder de indruk. Alles is groots, hoog, luxe en extreem comfortabel. Er is geen andere auto met zo’n machtige karakter. Je voelt je heerser op de weg. Het vermogen is overdadig. Juist laag in toeren springen de twee turbo’s bij, het geluid zwelt aan, de 2,5t zware mastodont stuift er gewillig vandoor. De digitale naald van de snelheidsmeter verorbert de schaal en in luttele seconden nadat we vertrokken passeert hij 100. Het karakter van de oppermachtige Range Rover is altijd onovertroffen geweest en bij dit nieuwe model uit 2013 is dat niet anders. De V8 diesel levert maar liefst 340pk en een boom ontwortelende 740Nm koppel. In iets meer dan 6 seconden weet hij de 100 km/h sprint af te raffelen. Vanzelfsprekend is de Range Rover ook in onverhard terrein heer en meester, er is geen betere auto voor een zware aanhanger, maar juist ook voor rustig cruisen of een lange autobaan rit is de Range Rover uitermate geschikt.