De Porsche Macan mag dan een midi-SUV zijn. De sportieve inborst van het merk is in ieder detail terug te vinden. Beginnend bij het contactslot dat uiteraard links van het stuurwiel te vinden is. Ontwaken we vervolgens de 3.0 V6 met twee turbo’s dan is het overduidelijk. De Macan S is een rasechte Stuttgarter. Uit de vier stortkokers wordt een aangenaam harde roffel ten gehore gebracht. Vooral de koude start waarbij de V6 iets verhoogd toerental draait is imponerend. Wauw!
De zit in de 18-voudige elektrisch verstelbare sportzetels is voortreffelijk. Het stuurwiel is fraai en lijkt direct afkomstig uit de Porsche 918. De simpele en doeltreffende cockpit met uiteraard centraal de toerenteller zijn overzichtelijk en eenvoudig afleesbaar. De hoge tunnelconsole geeft me een geborgen gevoel. Ik waan me een heuse piloot met zoveel knoppen. De afwerking is van ongekend hoog niveau en helemaal Porsche waardig. Geen andere auto uit deze klasse evenaart dit.
Tijd om de Macan S de sporen te geven. De PDK automatische transmissie kent 7 trappen en een dubbele koppeling waardoor deze razendsnel door de verzetten raast. Daarnaast is de vierwielaandrijving van een andere orde dan gebruikelijk. In de Macan zit hetzelfde systeem als in een Porsche 911 Carrera 4S. In principe is de Macan achterwiel aangedreven, maar kan het systeem tot maximaal 50% van de aandrijving naar de voorwielen sturen indien nodig. Hierdoor is het karakter van de Macan absoluut veel dynamischer. De achterwielen zijn dan ook breder dan voor. Je merkt direct dat de Macan een sensationele balans kent. Met 340pk in het vooronder is het sowieso al geen kinderachtige machine. In slechts 5,4 seconden spurt de Macan naar 100km/h. Ook op de Duitse Autobahn sla je nooit een flater want de topsnelheid bedraagt maar liefst 254 km/h. Snelheid is één, beleving is echter minstens zo belangrijk. De Macan voelt waanzinnig snel aan. Vooral bij vollast klimt hij rap in toeren, maan hem naar een volgende versnelling en je wordt getrakteerd op een fikse klap in de uitlaat. Het overschakelen is verslavend. Wat een fantastisch geluid. Aanwezig, maar nooit teveel. Perfect!
Zoals het een echte Porsche betaamt zijn er diverse rijmodi. Sport en Spor Plus. Comfort is geen optie bij dit merk. Neemt niet weg dat het nog best een comfortabele rijdersauto is. In Sport Plus wordt het onderstel echter wel hard. Overigens is deze Macan uitgerust met het optionele luchtveringssysteem. Dit is een absolute pré op een Macan.
Dit exemplaar is voortreffelijk samengesteld. Beginnend met de optiek want die is helemaal zoals je hem wenst. De diepzwarte lak – Schwarz – gecombineerd met zwarte raamlijsten de gigantische 21” Turbo Design velgen. Doemt deze Macan op in de binnenspiegel dan wil je direct aan de kant. Het zwarte monster kent een imposante neus met grote zwarte grill en de bekende LED dagrijverlichting met 4 puntjes. Vervolgens stuift hij luid bulderend voorbij.
Binnenin de auto gaat het verder. Zwart Nappa lederen bekleding, dito lederen bekleding op het dashboard en uiteraard een zwarte hemelbekleding. De hoogglans zwarte pianolak sierlijsten passen hier perfect bij.