Het is het ogenschijnlijke compromisloze wat de Porsche Cayenne kenmerkt. Ruim twee ton legt de mastodont in de schaal, maar – geloof me – deze Cayenne mag met trots de badge met het Porsche logo dragen. In het vooronder ligt namelijk de 4.800cc metende V8. In dit geval een originele GTS dus met maar liefst 420pk. Goed voor een verslavende V8 brul en ongekende prestaties.
Zodra je de motor start is meteen duidelijk dat we met een V8 van doen hebben. De loop is zijdezacht, maar geeft direct de indruk over veel potentie te beschikken. De sound engineers van Porsche hebben het uitlaatsysteem flink aangepakt want bij inschakeling van de Sport modus openen de kleppen in het af fabriek uitlaatsysteem en waan je je in een heuse sportwagen. De krachtige roffel past uitstekend bij de stoere machine. De wijze waarop de Cayenne GTS versnelt heeft bijna iets surrealistisch. De 8-traps automaat met koppelomvormer schakelt bliksemsnel en wisselt bijzonder soepel van verzet. De cijfers zijn indrukwekkend want deze kolos accelereert vanuit stilstand in iets meer dan 5 tellen naar 100 km/h en de topsnelheid ligt op een krankzinnige 261 km/h.
Deze Cayenne is prachtig samengesteld. De GTS is zeer begerenswaardig met zijn speciale Sport Design bumperpakket en de gigantische 21” Sport Edition velgen met 5mm velg verbreders er tussen. Niet alleen het bumperpakket is speciaal voor de GTS, maar ook de donkere koplamp- en achterlicht units. Eigenlijk zou je de GTS naast een standaard versie moeten zetten om te zien hoe imponerend de GTS is. Pas dan vallen de details echt goed om. Ook bijvoorbeeld de warmte werende voorruit met paarse gloed en de hoogglans zwarte sierlijsten geven een exclusieve uitstraling.
Binnenin wordt duidelijk dat ook daar niet beknibbeld is in de uitrusting. Direct vallen de dikke sportzetels op. Er zijn vele mogelijkheden qua stoelen maar dit zijn de sportzetels, uitgevoerd in zacht Nappa leder in Espresso Braun en 14-voudig elektrisch verstelling en met memorystanden en stoelverwarming. Tevens zijn de zitplaatsen achter verwarmd.