Porsche Cayenne 4.2 D V8 S (382pk) | Sport Design Package | GTS pakket | 21” Turbo II velgen | Sport Chrono | Sportzetels | Panorama dak | Luchtvering | PASM | Side Assist | Sportuitlaat | BOSE | Bluetooth audiostreaming | LED | bi-Xenon | Elektrische stuurkolom | Stuurwielverwarming | 4x Stoelverwarming | Camera | Elektrische trekhaak | Nieuwprijs EUR 163.612 | Origineel Nederlands | Porsche Approved Garantee | 2013 | 209.998 km | EUR 36.900 |

Over deze auto

Het is het ogenschijnlijke compromisloze wat de Porsche Cayenne kenmerkt. Ruim 2.200 kg legt de mastodont in de schaal, maar – geloof me – deze Cayenne mag met trots de badge met het Porsche logo dragen. In het vooronder ligt namelijk de 4.2 V8 S Diesel. Gelukkig hoeven dieselmotoren zich niet meer te bewijzen wanneer het om vermogen en souplesse gaat. Bij de Cayenne had je keuze uit dorstige benzinemotoren, een hybride versie en een 3.0d. Vergeet, ze allemaal, want met deze V8 beul zijn de overige versies absoluut overbodig. Deze motor is de Cayenne op het lijf geschreven.

 

Heel af en toe duikt er een V8 diesel op. De 4.200 metende V8 onder de motorkap van de Cayenne S Diesel is goed voor 382 pk. Nog indrukwekkender is het koppel van 850 Nm, met afstand de hoogste waarde in de Cayenne-familie en zelfs meer dan de W12-motor van Bentley in zijn meest krachtige uitvoering te bieden heeft. Op dieselgebied werd hij alleen overtroffen door Audi’s V12 TDI-motor, die in 2013 overigens niet meer leverbaar was. Ook voor de V8 shopten de ingenieurs van Porsche in de magazijnen van haar zustermerk uit Ingolstadt, hoewel de motor op diverse punten werd aangepast. Zo werd de tussenkoeler van de Cayenne Turbo gemonteerd, de turbodruk met 0,2 bar verhoogd en de kleppen en zuigers aangepast. Het resultaat is een motor die fors meer vermogen levert dan zijn Audi-equivalent, zoals het een Porsche betaamt. En de ‘S-‘badge – die hij als eerste diesel-Porsche mag dragen – beslist eer aandoet. Uiteraard wordt het vermogen via alle vier de wielen op de weg overgedragen, gezien het enorme koppel geen overbodige luxe.

 

Zodra je de motor start, moet je echt de oren spitsen om te horen dat hier een diesel aan het werk is. De sound engineers van Porsche hebben het uitlaatsysteem flink aangepakt om een sportief geluid te creëren en dat is gelukt. Het krachtige geroffel past uitstekend bij de stoere machine. Binnenin hoor je daarvan weinig terug, maar bij gas geven wordt de indrukwekkende voorwaartse duw begeleid door een bijpassend zware grom. De wijze waarop de Cayenne S Diesel versnelt heeft bijna iets surrealistisch. De manier waarop hij met name in het middengebied van het toerenbereik snelheid vergaart is net zo opwindend als de enorme acceleratiekracht van bijvoorbeeld een Cayenne Turbo. Sterker, het soevereine gevoel dat je krijgt als je voortglijdt op die enorme lading koppel doet je afvragen waarom je in hemelsnaam nog een Cayenne met V8-benzinemotor zou moeten kopen. En als bonus hoef je zelf veel minder vaak te tanken, want met een geclaimd gemiddeld verbruik van 8,3 liter op 100 en met de optionele 100 liter-tank theoretisch een actieradius van circa 1.200 km kunnen halen. Maar dan moet je uiteraard niet teveel gebruikmaken van het enorme vermogen, en laat de S Diesel je nu juist wél verleiden om dat veelvuldig te doen. De duw in je rug is ronduit verslavend en de V8 klimt enthousiast in de toerenladder. De 8-traps automaat met koppelomvormer schakelt bliksemsnel en wisselt bijzonder soepel van verzet.

 

De V8 diesel is een sublieme motor – en dat is niet het enige indrukwekkende aspect aan de Cayenne S Diesel. Het is onvoorstelbaar hoe je deze 2,2 ton zware kolos op hoog tempo door bochten kunt jagen. Nog niet eens zo lang geleden kon je dit soort bochtsnelheden alleen met serieuze sportwagen realiseren, nu is het mogelijk met een enorme diesel-SUV. In de standaardsetting laat de optionele luchtvering nog redelijk wat carrosseriebewegingen toe en daarmee groot comfort, maar als je de sportstand kiest, vergeet je al snel dat je met zo’n hoge en topzware auto op pad bent. Daar komt bij dat de remmen van de buitencategorie zijn – typisch Porsche – en de besturing lekker direct en communicatief is. Het is bovenal echter een geweldige reisauto, met een comfortabele onderstelafstelling als basis.

 

De Porsche Cayenne kan niet ieders hart sneller laten kloppen wanneer het om design gaat. Persoonlijk vind ik hem prachtig en ik ben van mening dat de juiste spec je mening wel moet veranderen. Slechts zelden kom je dergelijke écht fraai uitgevoerde varianten tegen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het snel stijgen van de catalogusprijs wanneer er scheutig gevinkt wordt in de optielijst. EUR 108.000 als basisprijs voor de Cayenne S diesel is al niet kinderachtig, maar het wordt wel duidelijk dat dit een bijzondere versie is. De nieuwprijs ging in dit geval ruim over EUR 170.000 (!!!)

 

Je zou hem eigenlijk direct naast een ‘standaard’ exemplaar moeten plaatsen. Pas dan vallen de details echt goed om. Alle opties zijn volledig af fabriek geleverd. De geweldige uitstraling wordt verkregen door het Sport Design pakket, de warmte werende voorruit met de paarse gloed, de zwarte pianolak hoogglans sierlijsten en privacy glass, de speciale sportuitlaten en de – in mijn ogen – mooiste velgen, de 21” 911 Turbo II Design, gespoten in zijdeglans variant van de carrosseriekleur. Bovendien zijn zij af fabriek geleverd met voor en achter 5 mm spacers waardoor ze verder naar buiten komen.

 

Overigens zijn zij omtrokken met het juiste schoeisel – tamelijk nieuwe Pirelli P Zero’s.

Binnenin wordt duidelijk dat ook daar niet beknibbeld is in de uitrusting. Direct vallen de dikke sportzetels op. Er zijn vele mogelijkheden qua stoelen maar dit zijn de sportzetels, uitgevoerd in zacht Nappa leder en 14-voudig elektrisch verstelbaar en met memory en stoelverwarming. Tevens zijn de zitplaatsen achter verwarmd. Ook het stuurwiel is elektrisch verstelbaar en voorzien van verwarming. Een fijne optie. Wat veelal ontbreekt, maar absoluut thuis hoort in een Porsche – het Sport Chrono pakket. Bestaand uit een klokje op het dashboard en de mogelijk in het PCM tot tijdmeting voor op het circuit. De zwarte hemelbekleding en de aluminium sierlijsten van het Sport Design pakket geven een geweldige sfeer. De sierlijsten contrasteren fraai met het zwarte leder dat rijkelijk bedeeld is over de deurpanelen, de middenconsole en het dashboard. Het dashboard an sich is een schitterend schouwspel. Je waant je in de cockpit van een of andere learjet. Diep gezeteld tussen de middenconsole met zijn fraaie design en talloze knoppen. Het hoge dashboard met de fraaie, praktisch ingedeelde klokken. Hoge mate van kwaliteit, alles is tot in de perfectie verzorgd. Rechts van je op de middenconsole vind je de bediening voor onderstel en luchtvering. Boven je in dezelfde stijl knoppen voor het elektrisch bediende schuif-/ kantel panorama dak, het elektrische zonnegordijn, de parkeersensoren en verlichting. Het uitgebreide multimediasysteem – PCM Porsche Communications Management – voorziet in uitgebreide menustructuren, navigatiesysteem met 3D kaartweergave en Google Maps, Bluetooth telefonie en audiostreaming en het uitmuntende digitale BOSE audiosysteem met tal van luidsprekers en een subwoofer. Je bediend het systeem via het touchscreen of de stuurwielbediening. Ook een achteruitrijcamera is present. Handige opties zijn ook de dodehoekdetectie en de verkeersbordherkenning. Alles werkt key-less in de Cayenne. De sleutel – overigens in de vorm van een Panamera – is gespoten in de lak van de carrosserie. Hoezo details!

 

Extra bonus is dat deze Porsche Cayenne een origineel Nederlands geleverd exemplaar is en dat is een unicum met deze opties. De BPM steeg immers navenant met het ruige aanvinken in de optielijst. Alle documentatie is aanwezig evenals beide sleutels. Sterker nog, de Porsche is nieuw geleverd door Porsche Centrum Amsterdam en het onderhoud is volledig door steeds deze dealer uitgevoerd. Nooit is er een beurt overgeslagen en ieder servicebeurt, speciaal onderhoud en modificatie is keurig afgestempeld. Bovendien zijn er de originele onderhoudslijsten met specificering van het onderhoud. Recent is de Cayenne gekeurd door de dealer en Porsche Centrum Amsterdam had kennelijk zoveel vertrouwen in de auto dat zij een volledig garantie gaven die momenteel nog steeds van toepassing is. Porsche Approved Guarantee.

 

De volgende servicebeurten zijn bekend:

 

20/11/2013                   10 km

 

10/09/2014                   30.319 km

 

04/06/2015                   53.128 km

 

02/05/2016                   80.114 km

 

22/06/2016                   86.486 km

 

21/03/2017                   105.366 km

 

15/06/2018                   141.805 km

 

11/06/2019                   166.478 km

 

23/01/2020                   180.952 km

 

13/10/2020                   203.013 km

 

Alle bovenstaande servicebeurten zijn uitgevoerd door Porsche Centrum Amsterdam.

 

De staat van de Porsche Cayenne S is voortreffelijk. Absoluut een boven gemiddelde staat. Aan alles is te merken dat de auto immer met grote zorg en liefde behandeld en bereden is.

 

Interesse in deze uniek samengestelde en gemotoriseerde Porsche Cayenne S V8 diesel? Bel dan snel voor een bezichtiging en eventuele proefrit.

EUR 36.900

EUR 36.900

Prijs

209.998 km

209.998 km

Kilometerstand

Origineel Nederlands

Origineel Nederlands

2013

Specificaties

Porsche Cayenne 4.2 D V8 S (382pk)

 

Datum eerste toelating: 20 november 2013
Kilometerstand: 209.998 km
Kleur: Metorgrau metallic (M7W)
Kenteken: 4-SPJ-39
APK tot: 8 maart 2022
Vermogen: 281kW/ 382pk
Topsnelheid: 252 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 5,7s.
Gewicht: 2.170 kg.

Achterbankleuning gedeeld       3NW

Airbag Passagierszijde uitschakelbaar  4UE

Automatische airconditioning    9AD

Automatische versnellingsbak – Tiptronic (8-traps)         G1G

Bandenreparatieset      1G8

Buitenspiegel asferisch, links    5SL

Cruisecontrolsysteem (Cruisecontrol)    8T1

Dagrijlicht LED 8K8

Inschakelautomaat voor Rijlicht 8K8

Isofix-houder voor Kinderzitje aan Achterbank   3B4

Niet-rokerspakket         9JA

Accu 105 Ah     J0P

Achterklep met automatisch Open- en sluitsysteem       4E7

Achterlichten LED, verduisterd  8SB

Achterruitspoiler Dakspoiler gespoten   5J2

Adaptieve Sportstoelen incl. Stoelverstelling 18-wegs    Q1J

Autosleutel in voertuigkleur gespoten    APK

Bi-xenon-koplampen met donkergemaakte achtergrond incl. Porsche Dynamic Light Systeem (PDLS) 8EF

Brandstoftank: 100 l      0M1

Buiten-/binnenspiegel met dimautomaat PA2

Buitenspiegel Onderschaal gespoten

Dakreling met Daklijsten           3S5

Exterieur-extra-pakket

Luchtinlaatrooster gespoten

Buitenspiegel Onderschaal gespoten

Achterruitspoiler Dakspoiler gespoten   BDA

Exterieur-pakket           QJ4

Home-Link (Garagedeuropener)            VC1

Instappanelen (Roestvrij staal) verlicht  7M7

Interieur-pakket: Aluminium-pakket Sport          5TE

Koplampsproeiers (koplampsproeiers)  8X1

Licht-comfort-extrapakket LED  AEH

Lichtmetalen velgen 10×21 (911 Turbo II Wiel)

Wielnaaf – Afdekkingen Porsche-embleem gekleurd      CZ4

Luchtinlaatrooster gespoten

Luchtvering elektronisch gereglementeerd

Porsche Active Suspension Management (PASM)

Niveauregulering          1BK

Metallic-lak

Niveauregulering

Panoramisch zonnedak elektrisch (4 Glassegmenten)   3FU

Porsche Active Suspension Management (PASM)

Porsche Communications Management (PCM)  8DV

Porsche Communications Management (PCM) met Off-Road – Navigatie           7T1

Porsche Dynamic Light Systeem Plus (PDLS+) 8G1

Raamsierlijsten zwart (Hoogglans)        QJ4

Rijassistent-systeem Parkeerhulp

Rijassistent-systeem Parkeerhulp met Achteruitrijcamera

Rijassistent-systeem Parkeerhulp         7X8

Rijassistent-systeem Rijstrookwissel-assistent  7Y1

Rijassistent-systeem Snelheidslimiet-indicator

Rijassistent-systeem Verkeerstekenherkenning 9Q6

Rijassistent-systeem Verkeerstekenherkenning

Schakel-/selectiehefboomgreep Aluminium       6Q7

Sound-systeem BOSE  9VL

Sport-chrono-pakket     QR5

Sport-design-pakket     2D1

Sporteindpijpen 4-buis-look       0P3

Stoelverwarming voor + achter  4A4

Stuur verwarmbaar (Leer) met Multifunctie        2ZH

Stuurkolom (Stuur) elektr. verstelbaar   2C4

Telefoonmodule voor Porsche Communications Management (PCM)     9W1

Trekhaak elektr. inklapbaar       1D9

Universele interface Audio        UF1

Vloermatten      0TD

Voorbereiding Vehicle-Tracking-System 7G5

Voorruit Isolatieglas met Bandfilter boven          4GK

Vulschijven 5 mm (Voor- en achteras)   ARC

Warmtewerend glas geluidsisolerend    VW5

20208   Wielkastverbredingen   6GJ

50808   Wielnaaf – Afdekkingen Porsche-embleem gekleurd      1NP

26906   Zij-airbag achter           4X4

PROEFRIT MAKEN?
Category
Porsche, Voorraad
Tags
2, 3.4, 3.6, 320pk, 4, 4.2, 911, 918, 991, 993, 996, 997, black, boxer, Boxster, Brombacher, carraraweiss, carrera, Cayenne, chrono, design, for sale, Frere, FVD, gelderland, goedkoopste, GT, IMS, lage kilometerstand, Look, low, milages, overleden, overlijden, Panamera, Paul, PDK, plus, Porsche, Porsche 911, RS, RS5, RS6, S, S8, Sapphire, Speedster, sport, sportchrono, Sportturismo, stuttgart, Targa, te koop, TFSI, Turbo, turismo, V10, V12, V8, Werks, WTL, Yellowbird