Wanneer ik vanuit huis de garage in loop krijg ik instant kippenvel. Een kriebelend gevoel van binnen dat me simpelweg gelukkig maakt. De schoonheid van de Porsche 991 cabrio is onbeschrijfelijk. De spots in de garage lichten de bijzondere witte lak – Pure White – nog meer op. De GTS is verreweg de allermooiste en de meeste begeerlijke versie. De extra brede heupen die de GTS kenmerken, de speciale voorbumper, de zwarte accenten en uiteraard de zwarte velgen met centerlocks. De GTS maakt de toch al schitterende 911 nog mooier en verfijnder.
Ook qua uitrusting en techniek gaat de GTS verder. Het gehele interieur is uitgevoerd in Natuurleder, het Sport-Chrono pakket met het fraaie sportstuurwiel, het befaamde klokje op het dashboard en onzichtbaar maar heel belangrijk om met al het geweld om te gaan zijn de actieve motorsteunen, Porsche Torque Vectoring Plus en het elektronisch geregelde sper.
De 991.1 GTS is extra bijzonder omdat hiermee definitief afscheid wordt genomen van de ongeblazen motoren. De 3.8 levert als GTS 30pk meer dan een Carrera 4S en komt daarmee op 430pk. Zonder turbo techniek aldus. De 430 paarden worden losgelaten op enkel de achteras. Een spektakelstuk om te rijden en iedere vezel in je lijf staat op scherp. De 7-traps PDK met dubbele koppeling schakelt razendsnel door de verzetten. In 4,2s accelereert de 911 naar 100 km/h om het feest te beëindigen bij 302 km/h.
Met de afstandsbediening maan ik de garagedeuren tot openen. Bij het starten van de motor ontstaat direct weer het kippenvel. De betonnen muren kaatsen het geluid prachtig en de koude start is sensationeel.
Het is opvallend hoe uitermate geschikt de 911 is voor dagelijks gebruik. In Comfort mode met gesloten uitlaat heerst er rust aan boord. Het onderstel is tamelijk comfortabel. Wanneer ik het grafische display naast de toerenteller check op temperatuur der vloeistoffen druk ik op Sport Plus. De PDK schakelt direct twee verzetten terug, de uitlaatkleppen openen zich en de gasrespons is direct en het onderstel hard. Keihard. Wat een krankzinnige gedaantewissel.
Met een ongenadige duw in de rug schiet de snelheid in no-time naar hoogst illegale waarden. De krachtuiting gaat gepaard met een rauw en schel geluid. Verslavend! En dan die poffen uit de uitlaten bij het overschakelen. Dit is waarom de 911 al zo ontzettend lang zo verschrikkelijk goed is.