Bij iedere nieuwe lichting van de 911 Turbo weet Porsche de limieten weer te verleggen en vormt het model de benchmark in de echte performance klasse. Het streven naar perfectie is inspirerend, maar het vormt bovenal de perfecte alleskunner. De 991 Turbo S. Deze variant van de 911 gaat tot het uiterste om maximaal te kunnen presteren.
De 3.8 twinturbo met variabele turbinegeometrie levert in de Turbo al een indrukwekkende 520pk. In deze S versie gaat het echter verder. Dankzij een hogere compressie, aangepaste kleptiming, een hogere turbodruk en een toerenbegrenzer die 200 toeren per minuut meer toe laat stijgt het vermogen naar 560pk en 700Nm. Tijdens overboost is er door 0,15 bar extra turbodruk zelfs 750 Nm beschikbaar.
Om al dit vermogen goed op het asfalt te brengen beschikt de Turbo S over vierwielaandrijving. Dat gaat met name over tractie en hoewel het karakter absoluut overstuurd is wilde Porsche de grenzen wederom verleggen als het gaat om bochtsnelheden. Daartoe werd de 911 Turbo voorzien van vierwielbesturing voor nog meer stabiliteit op hoge snelheid. Op lage snelheden zorgen de meesturende achterwielen overigens voor meer wendbaarheid.
Met een brede lage carrosserie en opzichtige spoilers is deze über-911 niet meer op de weg te houden. De engineering van Porsche gaat verder. Naast het feit dat de 911 Turbo S reeds de breedste 911 is krijgt hij ook Porsche Active Aerodynamics mee. Naast de bekende spoiler achterop die zelfs rekening houdt met een eventueel geopend dakraam is er een rubberen voorspoiler die als het ware opgeblazen wordt. Volgens Porsche zorgt deze aerodynamica voor een tijdwinst van maar liefst 2 seconden op de Nordschleife. Sowieso is de genoteerde tijd van de 911 Turbo S indrukwekkend. In minder dan 7 minuten en 30 seconden weet hij het 20,8 km lange circuit af te leggen.
Als we sec naar cijfers kijken is de Turbo S bloedstollend snel. Echter gaat het vooral om de beleving. Bij gebruik van de launch control schiet je in 3,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en vanuit stilstand naar 200 km/h neem slechts 10,3 seconden in beslag, maar je zintuigen zijn amper geschikt voor dit geweld. Het is onwerkelijk hoe snel je gekatapulteerd wordt. De Turbo S boezemt ontzag want in Sport Plus modus heb je je handen vol aan deze lichtgewicht met ziedend veel vermogen en tractie.