In het waterige zonlicht van deze vroege herfstdag staat de nieuwste generatie Porsche 911 – de 992 – te stralen. De cabriolet versie in dit geval. Een beeldschone verschijning. De diepzwarte lak, de zwarte softtop, de zwart gecoate velgen met er achter de rode remklauwen en de zo indrukwekkende achterlichten van de 992. Over de gehele breedte loopt een slanke rode LED lijn. Prachtig design. Dit exemplaar werd tevens voorzien van het af fabriek sportuitlaatsysteem. Hierdoor wordt de achterzijde gesierd door twee enorme zwarte uitlaatmondingen.
Wanneer we het portier openen is ook hier passen gekozen voor zwart. Alhoewel de rode accenten van de remklauwen en de verlichting komen hier terug in de vorm van rode veiligheidsgordels. Verder is het interieur werkelijk prachtig. De horizontale belijning geeft een ruimtelijk gevoel en maakt het interieur breed. Het dashboard is eveneens prachtig afgewerkt met zwart leder en contrasterend witte stiksel. Het gigantische touchscreen behelst alle functies waardoor de middenconsole in tegenstelling tot de voorganger erg opgeruimd is. Midden op het dashboard prijkt het klokje dat onderdeel is van het Sportchrono pakket. Eigenlijk mag deze optie niet ontbreken op een 911. Aan het sportstuurwiel dat overigens met alcantara bekleed is vind je de draaiknop voor de gewenste rijmodus. Het dashboard is uiterst fraai. Middenin een analoge toerenteller prominent aanwezig met aan weerszijden een display wat naar wens is in te delen. Prachtig en bovenal perfect samengesteld.
Benieuwd naar de rijeigenschappen draaien we de startknop links van het stuurwiel om. Met een bescheiden maar overduidelijke grom laat de 3.0 6 cilinder boxermotor met twee turbo’s zich ontwaken. Dit is de Carrera S. En eigenlijk is die leuker dan de 4S aangezien we enkel achterwielaandrijving hebben. 450pk en maar liefst 530Nm is er beschikbaar. Genoeg voor bizarre prestaties. In slechts 3,9s wordt de sprinttijd naar 100 km/h afgewerkt en de topsnelheid ligt op 306 km/h. Cijfers is één ding, beleving is twee. Die is ongenaakbaar in deze 992. Van rustig cruisen en een ongekend verfijnd schakelende 8-traps PDK automatische transmissie tot een hardcore machine die oprecht verschrikkelijk snel gaat en toch vertrouwen en een veilig gevoel geeft. In Sport Plus gaan de ruwe schakelmomenten gepaard met verslavende kanonslagen uit de sportuitlaat. De balans is prachtig. Ook de cabrio is een echte rijdersauto, maar biedt naast de coupé variant het heerlijke vrijheidsgevoel dat een cabriolet je biedt, maar ook veel comfort wanneer je rustig cruiset of je dagelijkse ritten rijdt.