De Porsche 911 is in zijn bestaan enorm geëvolueerd, maar de contouren zijn onveranderd. Wellicht staat de 911 om die reden vaak symbool voor een jongensdroom. We zijn nou eenmaal allemaal opgegroeid met het model terwijl de 911 immer een icoon is geweest.
Oog in oog staan met een 911 geeft de bevestiging hoe bijzonder het is. De kwaliteit, het tijdloze design en uiteraard het specifieke geluid. De sterk aflopende daklijn die over gaat in de brede heupen die vervolgens over gaat in de nog immer indrukwekkende derriere van de 911.
Het interieur is in de facelift – 991.2 – verder verfijnd. Niet zozeer vernieuwend want ook het dashboard is al jaren gelijk qua opzet. Thuiskomen voor de kenner en vertrouwd voor diegene die als kind al verliefd naar een 911 keek. Hoe het ook zij de kwaliteit en het afwerkingsniveau zijn ongekend. De zitpositie, de ergonomie, het is onberispelijk en precies zoals de 911 hoort te zijn. Het multimediasysteem is veel meer van deze tijd met mooie graphics en meer mogelijkheden. Bovendien van het type touchscreen.
De grootste impact van de facelift is dat iedere 911 voortaan voorzien is van turbo’s. De cilinder inhoud is zo’n 400cc afgenomen, maar de dubbele turbo’s maken dit ruimschoots goed. Hij levert met 370pk, 20pk meer dan zijn voorganger en het koppel steeg met 60Nm naar 450Nm. Juist door de tubo’s is de 911 (nog) meer geschikt als ‘daily driver’. Zo veel souplesse in een groot toerenspectrum. De cijfers liegen er niet om. In 4,4 tellen raffelt hij de 100 km/h sprint af en de topsnelheid ligt zelfs op 293 km/h.
Tijd om te rijden want beleving zegt meer dan cijfers. Uiteraard links van het stuurwiel starten we 6-cilinder boxer. Zo rustig rijdend valt meteen de dagelijkse bruikbaarheid op. Verre van een snoeiharde sportwagen, maar behoorlijk comfortabel. De PDK schakelt snel en smoot al bij lage toerentallen door de verzetten. Wanneer we even later het karakter veranderen door de Sport modus te selecteren, de demping stijver te zetten en de schakelflippers ter hand te nemen krijgen we direct te maken met een compleet andere auto. We jagen hem hoog in toeren waarbij een heerlijke en verslavend zware ronk uit de twee stortkokers komt. Dit is hoe een 911 ook kan zijn. Wat een grip level en de acceleratie is indrukwekkend. Met recht een icoon en een jongensdroom.
De 911 die we hier aanbieden is smaakvol samengesteld. De prachtige lak – Achatgrau metallic – combineert fraai met het zwart lederen interieur. De 19” Carrera breedset past perfect evenals de speciale koper kleurige remklauwen er achter. In het interieur treffen we een zwarte hemelbekleding aan die uitgevoerd is in alcantara.