Opel Speedster 2.2-16V (147pk) | Slechts 1 eigenaar | Origineel Nederlands | #983 | 100% historie aanwezig | Hardtop | Silver M2 | Rood lederen bekleding | Totale productie 7.033 stuks | 1 van 168 Origineel Nederlands | Youngtimer | Volledig origineel | Gewicht 845 kg (!) | Topsnelheid 217 km/h | 0-100 km/h 5,9s | 2001 | VERKOCHT |

Over deze auto

Ik heb het gevoel mijn billen te branden aan het asfalt. Zó laag is de diepe zit. Het ontbreekt me hier aan val alles, maar eigenlijk juist helemaal aan niets. Wat else do you need more? Een klein Momo sportstuur, keiharde sportstoelen met alleen lengteverstelling en één of ander balonnetje waarmee je pneumatisch je onderrug iets kunt sparen en prominent voor je neus een overduidelijke cockpit van het fameuze Stack. Toerental, snelheid, temperatuur van de motorsappen en de hoeveelheid Liters brandstof nog present. En dan houdt het gewoon op. Niks meer. Tijd voor sensatie.

 

De sleutel gaat in het contact. Bij het aanzetten van het contact gebeurt er van alles wat je normaal niet hoort. Er is nauwelijks isolatie en alles is open waardoor alle zintuigen geprikkeld worden. De brandstofpomp hoor je aanslaan, de meters van het stoere Stack klokkenspel slaan een keer wild op en neer, LED-jes lichten op. Dan druk ik midden op het dashboard op zo’n beetje de enige knop in de auto. De 2.198 cm3 metende vier cilinder slaat gewillig aan en slaakt een rauwe, sonore brom uit. Ik neem de korte, metalen pook ter hand en zet hem in het eerste verzet. Het zo specifieke blikkerige geluid bij het schakelen maakt het puur en geeft je nóg meer het gevoel met een race wagen onderweg te zijn.

 

Je zit diep in de lage carrosserie en terwijl dit echt een klein opdondertje betreft is de voorruit gigantisch en het dashboard best diep. Het overzicht is ronduit slechts, maar hé, dat is niet waar dit om gaat. Dit gaat om fun. En fun is in dit geval 100% gegarandeerd. Eerder genoemde motor mag dan een 2.2-tje zijn en ‘maar’ 147pk leveren. Het gaat uiteindelijk om de verhouding met het gewicht. En die is laag, heel erg laag. Het chassis bestaat uit aluminium en glasvezel en de gehele opbouw van de auto is gelijmd. Alles is gebaseerd op een laag gewicht zodat die 147pk’s slechts 845 !!! kilogram hoeven voor te stuwen. En dat is een koud kunstje zo blijkt, want inmiddels zijn olie, koelvloeistof en niet te vergeten, de banden, op temperatuur. Het is tijd. Tijd om de Opel Speedster aan de tand te voelen.

 

We belanden onder het rode verkeerslicht naast een Audi A6. Vanuit de Audi wordt er op ons neergekeken. De bovenzijde van de Speedster haalt amper de hoogte van hun buitenspiegel. En hoewel de A6 totaal geen partij is voor de Speedster waan ik van de witte streep bij het verkeerslicht een heuse startstreep op de startgrid. Het gaspedaal gaat naar beneden en ik laat de koppeling schieten. Als een bezetene worden we afgeschoten, met een harde ,,kloeink’’  gaan we naar de tweede versnelling en 5,9 tellen later passeert de Stack naald 100. Great, great fun! Nu accelereert de Speedster behoorlijk want 5,9s is best rap, zeker als je bedenkt dat hij inmiddels 20 jaar oud is, maar het leukst is toch de beleving. Alles is hoorbaar, en voelbaar en juist dát geeft de extra dimensie aan de Opel.

 

Even later duiken we een slingerweggetje op in bosrijk gebied. We zijn er goed bekent en geven de Speedster wederom de sporen. De bochtsnelheid is krankzinnig. Hij is ook zo ontzettend stijf. Hier tussen de bossen is het wegdek af en toe nog nat van de buien die de nacht er voor hun gal spuwden. Iets te snel belanden we op zo’n nat stuk. Hoofd en gaspedaal omlaag en gaan. Zelfs een beetje ondersturend glibberen we de bocht door. Overstuur moet je opwekken, maar de afstelling is eigenlijk best veilig en voorspelbaar. De Speedster is hardcore, maar tegelijk ook goed handelbaar. Knap staaltje ingenieurswerk. Het rijden is een beleving, vergelijkbaar met een Super Seven, het waait binnen, je hoort en ruikt alles en 100 km/h voelt alsof je 150 km/h rijdt. Gewoon helemaal te gek.

Opel bouwde de Speedster in samenwerking met Lotus. Doel was een unieke en exclusieve sportwagen met middenmotor op de weg te zetten met een ultra laag eigen gewicht. Simpel, doeltreffend en een hoge fun factor. De bekende 2.2-16V van Opel is compact en licht en ligt achter de twee sportstoelen, maar vóór de achteras en dat maakt het een middenmotor. De wielen staan volledig op de hoeken waardoor de besturing direct is. De velgen voor zijn extreem smal en hebben een unieke bandenmaat 175/55 R17. De achterbanden zijn geschoeid op 225/45 R17 rubber. Beiden voorzien van Bridgestone Potenza banden, want die horen er onder. Eigenlijk zou je het ook een Targa kunnen noemen. Eventueel kun je de cabine sluiten door er een textielen dak op de plaatsen. Twee koolstof liggertje en je rolt het dakje er over heen en vergrendeld het dan. Dit exemplaar is zelfs voorzien van de zeldzaam geleverde en kostbare hardtop.

 

Iedere Speedster is uniek en genummerd. Dit betreft nummer #983 van in totaal 7.033 exemplaren. Er kwamen er echter maar 168 naar Nederland en dit is daar één van. Sterker nog, dit is een van de eerste Speedsters die in Nederland werd geleverd en het verhaal is uniek.

 

Zeer recent verkochten wij een andere Opel Speedster. Door die advertentie werden we benaderd door Annelies. Annelies en haar man bezochten in 2001 één van de vijf beschikbare demo-Speedsters van Opel Nederland. Alleen het zien – want er mee rijden was niet mogelijk – besloten zij een nieuw exemplaar te bestellen. Alle opties werden aangevinkt. Niet dat dat persé spannend is want met metallic lak, lederen bekleding, mistlampen, een voetsteun en het Jewel pakket hield dat wel op. Als accessoire kozen zij nog de originele matten set met Speedster logo, het VDO Dayton audiosysteem. Totale factuur kwam op 101.100 gulden! Een hardtop was ook een wens, maar die werd pas geleverd in 2002. Die kostte toen nog ééns 3.002 gulden.

 

Geloof het of niet, maar de Opel Speedster was hun enige auto. Een echte daily dus en dat waardeer ik. Ongelofelijk zuinig waren ze op hun Speedster en trouw aan de Opel servicemonteur. De auto is steeds door dezelfde monteur onderhouden en werkelijk iedere beurt is keurig afgestempeld in het onderhoudsboekje. Daarnaast is er een volledig aangelegd dossier waarin alles bewaard werd. Van aankoopnota, tot factuur van iedere servicebeurt. Niet één missend! Alles compleet! Tevens allerlei correspondentie en bijzaken rondom te auto. Sowieso is het uniek te nomen dat zij ruim 20 jaar de eerste en enige bezitters van deze auto zijn geweest. Leeftijd en gezondheid was reden om de auto van de hand te doen, maar voorwaarde was om aan een liefhebber te verkopen. Hier staat hij goed en wacht hij na meer dan 20 jaar op de tweede liefhebbende eigenaar.

 

Interesse in deze gelimiteerd en bijzondere Opel Speedster. Bel dan voor een afspraak en eventuele proefrit.

VERKOCHT

VERKOCHT

Prijs

2001

2001

Bouwjaar

218.507 km

218.507 km

Kilometerstand

Specificaties

Opel Speedster 2.2-16V (147pk)

 

Datum eerste toelating Internationaal: 13 juni 2001
Datum eerste toelating Nederland: 13 juni 2001
Kilometerstand: 218.507 km
Kleur: Silver M2 (2OU)
Kenteken: 38-HD-ZX
APK tot: 2 juni 2022
Vermogen: 108kW/ 147pk
Topsnelheid: 217 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 5,9s.
Gewicht: 845 kg.
Wegenbelasting: EUR 56-63 per kwartaal

Uitrusting (fabrieksopties met OEM codes)

 

 

2OU     Silver M2

80I       RED-INTERIOR

80X      TRIM COLOUR-BLACK

AE1      Stoel voorpassagier

AV5      FRT HIGH-BACK BUCKET SEAT

BY6      Voetsteun passagier

CT5     Landencode Nederland

FR7      AXLE RATIO – 3.95

LHD     Linksstuur

NC0     Eur. Comm. code

QJ7      WHEEL RR 7 1/2 Jx17 ALU

QN3     WHEEL FRT 5.5 Jx17 ALU

TNT     BATTERY – 38 AH

U18      Snelheidsmeter met km.aanduid.

XA3      Uitrusting variant-Opel

XZAB   Assistance

XZAD   Inschrijving kentekenregister

XZAE   Nav.systeem/Movano corr.besch.

Z1F      IDENTIFICATION SPEEDOMETER KMH

 

 

BS1      Geluidsisolatie

XZAI    Advertentieprogramma

XZAA   Transport kosten

XZAC   Recyclingbijdrage/ELV

41T      zwart dak

T96      Halogeen mistlampen

TS6      3e Remlicht midden achterruit

BS1      Geluidsisolatie

UN0     Radio/CD 3200

AJ3      Airbag bestuurder

B34      Vloermatten met logo

W6R    Bekleding leder

B18      Zilver met.orn./Jewel pakket

W6R    Bekleding leder

XXLS   Leder zwart

JL9      Antiblokkeer-remsysteem (ABS)

N35      Stuurwiel sport leder 3 sp.

MG3     5-versnellingsbak close ratio

NT4     EMISSION-SYSTEM EEC 05

L61&NT4          Z2.2SE DOHC 16V motor

PROEFRIT MAKEN?
Category
Verkocht
Tags
+, 1.2, 1.2tsi, 1.4tsi, 1.8T, 147pk, 2.0, 2.0TSI, 2.2, 2.2. turbo, 2.4, 2.5, 220pk, 3.0, 340pk, 340ps, 360pk, 360ps, 420pk, 510Nm, 519pk, 519ps, 520pk, 520ps, A4, ABT, beste, Bose, bridgestone, Brilliant, Brilliantrot, cabrio, cabriolet, ceramic, design, DSG, dynamic, ecotec, Facelift, FSI, full, gelimiteerd, GMBH, goedkoopste, gsi, GT, gti, i8, irmscher, jd, keramische, kermaisch, koopje, Le Mans, LED, limited, Magnetic, Manta, matrix, mooiste, opc, opel, overleden, overlijden, plus, potenza, Pro Line, Q3, Q5, Quattro, R8, ride, RS, RS4, RS5, RS6, RS7, RS8, S, S-Tronic, s7, S8, Sofftop, Speedster, te koop, TFSI. 2.5TFSI, tsi, TT, TTRS, TTS, Turbo, V10, V12, V6, V8, vag, vauxhall, vulcano, W12