Een graag geziene gast op de Nederlands wegen is de Mitsubishi Outlander en niet voor niets, want het is in vele opzichten een ge-wel-di-ge auto. Een hoogzitter, ongekend ruim, zeer praktisch en voorzien van alle luxe die je kunt wensen. Daarnaast is dit een PHEV – een zogenaamde, Plug-In Hybrid Electric Vehicle – deels elektrisch dus waardoor het verbruik aangenaam laag is, maar de gebruikskosten idem dito. De wegenbelasting is slechts zo’n EUR 160 per kwartaal en wanneer je korte stukken rijdt kun je dat volledig elektrisch doen. Bovendien is deze nieuwe generatie een serieus imposante en stoere verschijning. Dit facelift model heeft een moderner design dan zijn voorganger en vooral het interieur is qua afwerkingsniveau en op details veel verfijnder.
De Mitsubishi Outlander PHEV is een bijzondere auto. De aandrijflijn van de PHEV is zeer vernuftig en gaat verder dan een ‘eenvoudige’ plug-inhybride. Onder de motorkap liggen een 2,0-litermotor met 121 pk vermogen, een generator en een 82 pk sterke elektromotor. Achterin ligt een elektromotor met hetzelfde vermogen. Midden onder de auto ligt het accupakket. Daardoor zit je iets hoger en is de vloer bij de achterbank 3 cm hoger. De bagageruimte verloor 14 liter. In het vooronder ontbreekt een aantal onderdelen, zoals een conventionele startmotor en een dynamo. Maar ook een versnellingsbak heeft deze Outlander niet. De transmissie kan tijdens het rijden aanvoelen als een CVT, dat ís het niet. De motor mag dan stevig in toeren klimmen als je vol gas geeft, toch overheerst aan boord de rust. Er zijn drie aandrijfmodi: volledig elektrisch, series hybrid en parallel hybrid. De eerste spreekt voor zich. In series hybrid zorgen de elektromotoren nog steeds voor de aandrijving. De benodigde stroom wordt in dat geval geleverd door de generator, die op zijn beurt wordt aangedreven door de benzinemotor. Die drijft in dat geval dus niet rechtstreeks de wielen aan. In de modus parallel hybrid drijft de benzinemotor de voorwielen aan, daarbij ondersteund door de elektromotoren als er extra vermogen nodig is. Kortom: het is niet óf brandstof óf elektrisch, er is altijd sprake van enige vorm van samenwerking tussen beide.
Dit betreft de luxe Executive Edition uitvoering. Het ontbreekt u aan helemaal niets in deze forse SUV. Zo is het entertainmentsysteem voorzien van navigatie met 3D kaartweergave, uitgebreide menustructuren, RockfordFosgate audiosysteem met subwoofer, SD kaarten, bluetooth en achteruitrijcamera. Verder beschikt de auto over automatisch geregelde airconditioning, stoelverwarming, gordelindicator, stuurwielbediening, flippers voor remkrachtinstelling, elektrisch inklapbare buitenspiegels, key-less starten en een stel grote en fraaie 18 inch lichtmetalen velgen in high gloss zwart met gepolijste delen. Ze zijn omtrokken met uitstekende Vredestein 4-seizoenen banden. De af fabriek geleverde afneembare trekhaak is uiterst praktisch. De kleurencombinatie is schitterende gekozen. De zwarte parelmoerlak – – schittert fraai in het zonlicht en heeft soms een diep rode, bruinachtige tint. Heel chique. Het exterieur combineert fraai met het donkere interieur van zwart leder en alcantara. De Outlander is een imposante verschijning. Een forse auto met zeer veel binnenruimte. Erg praktisch en met een schitterend design.