Wanneer we overal de opschriften JCW zien lopen we al helemaal. Waar een ‘normale’ Mini Cooper S al een gave stuurman auto is gaat het bij een heuse John Cooper Works allemaal veel verder. De uitstraling is echt helemaal zoals je hem graag ziet. In de basis in de kleur – Thunder Grey – en dan die combinatie met het rode dak en de hoogglans rode en zwarte pianolak accenten is geniaal. Het agressieve bumperpakket staat hem geweldig. De rode remklauwen achter de zwarte JCW Track Spoke velgen maken het af. Unieke optie en zelden gezien is het JCW uitlaatsysteem. Twee enorme stortkokers komen midden in de achterbumper naar buiten. Binnenin vind je de afstandsbediening. Hiermee maak je van een reeds hitsige Mini een asociaal brute machine. Ongenadig harde klappen volgen wanneer je op afstand de kleppen in de uitlaat opent. Geweldig, verslavend en heerlijk over the top.
Tijd om de 231 peekaas los te laten. We nemen plaats in de voortreffelijke JCW schaalstoelen bekleed met lederen en geruit gestikt alcantara. Voor ons het duidelijke dashboard met centraal het infodisplay. De optie die niet mag missen is het Excitement pack. De LED ring rondom het display kleurt hitsig rood en alles wijst er op dat we met een serieus bommetje onderweg gaan. Onder het display de opvallend rode starthendel om de 2.0 turbo te laten ontwaken. Bij het starten is direct duidelijk dat er veel potentie is. Zelfs zonder de uitlaatkleppen geopend klinkt hij opwindend en lekker rauw. Dit wil je gewoon.
Je kunt simpelweg niet wachten om hem de sporen te geven. Direct manen we het gehele karakter is sport mode en met een dubbel click op de afstandsbediening activeren we Track Mode van het uitlaatsysteem. Als een heuse sportwagen komen de klanken van de turbomotor ongenadig hard het interieur binnen. Buiten moet het bij het asociale af zijn. We nemen de schakelflippers achter het stuurwiel ter hand en schakelen een paar verzetten terug. Bij het terug schakelen worden we getrakteerd op keiharde pops and bangs. Waanzinnig. Dan gaat het gas er op en worden we hard de stoelen in gedrukt. Als een bezetene accelereert het bommetje 100, 140, 180, 200, het houdt gewoon niet op. De topsnelheid ligt zelfs op 246 km/h. De sprint naar 100 km/h neemt slechts 6 tellen in beslag maar het is vooral de fun en driveability die het rijden in deze JCW tot een waar feest maken. De grip is enorm, de bochtsnelheden liggen hoog en het klinkt fantastisch.