Het ontwaken van de machtige 5.5 V8 is een beleving op zich. Ongenadig gebulder is nog de beste omschrijving. Een geluid wat we meer en meer zullen gaan missen in de nabije toekomst en daarom is het zo goed dat deze SL AMG nog bestaat. Techniek zo high-end, zeker in het licht van de tijd zo’n 20 jaar geleden en nog steeds kippenvel opwekkend en ontzagwekkend als het gaat om prestaties.
De SL is een indrukwekkende verschijning. De eindeloos lange neus, de lage daklijn en een ongekende breedte stralen zoveel potentie uit. Vooral in combinatie met deze peperdure originele Vossen breedset een lust voor het oog. Ook wanneer we het interieur onder de loep nemen valt de ongekend hoge mate van afwerking en kwaliteit op. Het Nappa leder ziet er nog prachtig uit. De gebruikte materialen, de opties die toen al beschikbaar waren, het is allemaal even prachtig en verklaren de immense aanschafprijs van destijds een klein 2 ton aan Euro’s.
De automaat staat in Comfort, het actieve onderstel eveneens en de V8 draait rustig zijn toeren. Nu al voel je de enorme potentie onder het rechter pedaal, maar ik verbaas over de rust die er heerst en hoe uitermate geschikt de SL is voor rustig cruisen. De luchtvering vereffend iedere oneffenheid, de automaat schakelt boterzacht en de V8 is hoorbaar, maar rustgevend op de achtergrond.
Wetende dat we over een krankzinnig vermogen van maar liefst 500pk en 700Nm aan koppel beschikken maan ik even later de automaat in Sport modus, het ABC onderstel gaat in hardcore modus en de luchtvering in de laagste stand. Direct reageert de automaat door twee verzetten terug te schakelen, het gebulder uit de vier stortkokers verandert in kanonschoten en het potentieel is direct duidelijk. De AMG laat de 500pk los op louter de achterwielen, we hebben medelijden met het Michelin schoeistel wanneer we de SL de sporen geven. Ongenadig hard gaan we voorwaarts, de snelheidsmeter verslind de schaal, en de versnelling lijkt eindeloos 120, 140, 160, 180, 200, het houdt simpelweg niet op. Onwerkelijk hoe snel deze toch bijna 20 jaar oude machine zo genadeloos hard accelereert en het verslavende geluid is met werkelijk niets te vergelijken. Dit is grenzeloos genieten.
Ondanks de leeftijd van de SL beschikte de auto destijds al over opties die pas veel later gemeengoed werd in de hoogste segmenten. Denk daarbij aan actieve dempers, actieve luchtvering en bijvoorbeeld adaptieve cruise control. Ook het multi contour stoelen beschikken over massage standen, zijn elektrisch en pneumatische verstelbaar en zijn voorzien van verwarming en stoelventilatie. Het COMMAND systeem beschikt over een kleurenscherm en is voorzien van telefonie, navigatie en een uitmuntend audiosysteem. In dit geval werd de SL uitgerust met BOSE audiosysteem. Overal tref je lederen bekleding aan met fraaie stiksel en over de teller unit de kenmerkende AMG alcantara bekleding. De hardtop is elektrisch bediend evenals een windblocker. Uiteraard beschikt de SL over bi-xenon verlichting en rondom parkeersensoren. Echt het vermelden waard zijn de peperdure originele Vossen velgen. Persoonlijk geven wij de voorkeur aan originele velgen, maar deze Vossen wielen is ook in onze ogen een echte meerwaarde voor de SL. Ze stralen nog meer exclusiviteit en potentie uit. Zeer indrukwekkend.