Het head-up display projecteert knalrood het woord: UPꜛ in de voorruit. Met m’n middelvinger aan de flippers maan ik de AMG naar de volgende versnelling. De bak schakelt met een klap naar twee. Dan weer: UPꜛ. Door naar drie. Ik voel me diep in het Nappa leder gedrukt. BAM, naar vier en het gebulder van de V8 gaat onverminderd door. De Keramische remmen zijn op temperatuur. Ik duik de snelweg af met minimaal tweemaal de toegestane snelheid. Hard in de ankers. De remkracht is zo niet nog indrukwekkender dan het accelereren. Ik dwing de V8 hoog in toeren te blijven door snel terug te schakelen. De V8 lijkt kanonschoten te lossen bij het terugschakelen. Het is maar een klaverblad, maar ik waan me op het circuit en ik zoek de apex om vervolgens hoog in toeren weer te accelereren. Licht oversturend en zwaar op de limiet houdt ik hem tussen de lijnen. Ongenadig hard gaan we richting horizon. Deze AMG werd besteld met het AMG Driver’s Package en dat is maar goed ook want de standaard 250 km/h begrenzing is gewoon kinderspel. Zelfs nu hij op 300 km/h begrensd is lijkt er veel en veel meer in te zitten. Het is ongekend, maar 300 km/h stelt gewoon niet zoveel voor in deze machine. Deze S63 AMG met de werkelijk waanzinnige 5.5 V8 Bi-Turbo muteert jou in een adrenaline-junkie. Je passeert welhaast intuïtief alle grenzen met de AMG. Het accelereren is spektakel, het geluid is bizar, de keramische remmen zorgen voor krankzinnige remkracht en grip is gewoon ongekend – zeker wanneer je beseft met een verlengde S-klasse onderweg te zijn. Eigenlijk onwaardig S, maar het is zo verslavend.
Maar, Mercedes-Benz zou Mercedes-Benz niet zijn wanneer zij de S-klasse altijd zo ‘hardcore’ zou laten zijn. Het karakter is namelijk fenomenaal in te stellen. We wijzigen alles naar comfort-mode en in no-time verander je de S63 AMG is een waardige S-klasse zoals hij ooit bedoeld was. Comfortabel en stil onderweg in pure luxe. En juist deze gedaantewisseling maakt hem zo ontzettend goed voor dagelijks gebruik.
Gezien ‘Neerlands’ accijnzen is het welhaast een wonder dat dit een origineel Nederlands geleverde S63 AMG betreft. De nieuwprijs was een schrikbarende EUR 276.000. Laten we maar zwijgen over het aandeel dat de overheid opeiste. Hoe dan ook, het zegt wel degelijk iets over de pracht en praal waarmee deze S werd uitgerust. Vrijwel ieder vrije hokje in de prijslijst werd aangevinkt om tot deze nieuwprijs te komen en dat blijkt want de opties zijn eindeloos. Laten we beginnen bij de kleurstelling want die is alles behalve voor de hand liggend. Er werd gekozen uit de speciale lakkenkoker van de Designo afdeling. Het werd de mat gespoten lak – Design Magno Kashmir. Een parelmoer witte lak – mat dus en oorspronkelijk met chromen accenten. Deze zijn een paar jaar geleden gewijzigd in zwart en persoonlijk geniet dit mijn voorkeur. Alle ruiten zijn voorzien van composietglas dat warmte- en infrarood werend is en de schitterende blauwe gloed geeft een chique uitstraling.
Open het portier en je waant je in pure luxe. Het Nappa leder straalt je tegemoet. De zetels zijn uitgevoerd in notenbruin en het overige in zwart Nappa leder. Gecombineerd met hoogglans pianolak en sierlijsten in echt carbon is dit werkelijk fantastisch gecombineerd. En dan dat fraaie analoge IWC klokje in het midden. Prachtig! Hoe meer tijd je besteed aan het observeren van de S-klasse des te meer gaan je eindeloos veel details opvallen. Het ogenschijnlijk zwevende display over een gigantische breedte van het dashboard, de stiksel, alles wat je van metaal verwacht is het ook daadwerkelijk, de verfijning van de knoppen, de speakers, de stiksels in het leder, het geperforeerde leder aan bijrijderszijde. Opties waarvan je denkt dat het onzinnig is, maar in de praktijk toch best handig. Dit alles is van waanzinnig hoge kwaliteit.