De ongeblazen V8 schraapt zijn keel, het begint te onweren uit de vier AMG stortkokers. Met donderend geweld accelereert de gigantische S-klasse. Het Michelin schoeisel krijgt ongenadig veel te verduren waardoor het rubber veranderd in een blauwe rookwolk. Er worden 525 pk’s los gelaten op louter de achterwielen. Zo’n twee ton wordt in luttele seconden naar hoogst illegale snelheden gebracht. Het is welhaast onterend zo’n bruut stuk techniek in zo’n luxe S-klasse te leggen. Maar, eerlijk is eerlijk zo is de S63 AMG nou eenmaal bedoeld. De S500 of S600 behoort zijn werk te doen in serene rust en luxe, maar de S63 doet het – wat mij betreft – beter. Beter qua prestaties, maar vooral qua beleving. De brute klanken uit de 6.200 cc metende V8 gaan gepaard met onwerkelijke prestaties en een indrukwekkend goed rijgedrag. De Duitse mastodont mag dan een aardig gewicht in de schaal leggen, hij stuurt messcherp en het overstuurde karakter is voorspelbaar en heel goed handelbaar. Mede door de actieve dempers is het rijgedrag krankzinnig goed. Active Body Control houdt de carrosserie zo vlak mogelijk en de dempers veranderen razendsnel hun karakter. Vooral de contradictie tussen de grootsheid van de S-klasse, het gewicht en het feit dat je in een extreem luxe limousine onderweg bent en toch zo ongenadig hard kunt boenderen is geweldig.
De uitvoering is onwijs gaaf. Die kleurstelling is een opvallende en écht iedereen die hem ziet vind het geweldig. De speciale Designo kleur – Mystic Red – combineert ontzettend fraai met de blauwe gloed van de speciale ruiten. De 20” originele AMG breedset is indrukwekkend, zeker met de enorme AMG remklauwen. Het zwart lederen Nappa interieur is prachtig, zeker met de speciale Designo pianolak zwarte sierlijsten. En – heel gaaf- een echte AMG heeft een IWC klokje midden op het dashboard.
Stap in de S-klasse en je waant je in volledige luxe. De luxe multicontourstoelen zijn geweldig. Ze zijn uitvoerig elektrisch en pneumatisch instelbaar, voorzien van zowel massage, stoelverwarming als ventilatie en heel bijzonder is de rijdynamische karakter. In snel genomen bochten ondersteunt de stoel je razendsnel op de plekken waar je het nodig hebt. Geweldig!