Als je een AMG koopt ben je doorgaans geen introvert type en beter ook want overal waar je komt eis je de aandacht op. Wanneer de bulderende V8 BiTurbo voorbij komt stokken gesprekken, mensen kijken op en om en vragen zich waar het ‘gedonder’ vandaan komt. Ja, je verwacht het simpelweg niet dat zo’n mastodont als de GL, klinkt als een regelrechte supercar.
Net als in andere machtige AMG modellen ligt ook in deze allergrootste Mercedes-Benz de befaamde 5.461 cc metende V8 met twee turbo’s. Goed voor een straatsteen ontwrichtende 760 Nm koppel en een gigantische 558pk. Ondanks het rijklare gewicht van 2.580 kg wordt je in slechts 4,9 seconden afgeschoten richting 100 km/h. Dat zijn tijden die gelijk liggen aan bijvoorbeeld een Audi S8. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
De GL-klasse is een zeldzaamheid op zich, maar de GL63 AMG hebben de meeste mensen nog nooit gezien. Niet vreemd want met een vanaf prijs in Nederland van net geen twee ton was hij, maar voor weinigen weggelegd. Ga je weelderig strepen in de eindeloze optielijst dan vergt het weinig moeite om net als dit exemplaar ruim over de 230.000 Euro te gaan.
Resultaat is een fantastisch geconfigureerd exemplaar. Zo is er geopteerd voor de Designo parelmoerlak – Diamond White Bright. Een waanzinnige lak die vooral vol in de zon pas echt goed tot uiting komt. Het contrasteert fraai met alle zwarte accenten zoals de sierlijsten, de grille en natuurlijk niet te vergeten de prachtige 22 inch hoogglans zwarte velgen.
Het interieur kenmerkt zich door de meest luxe multicontour stoelen uitgevoerd in geperforeerd zwart Nappa leder. De zetels zijn uitgebreid elektrisch verstelbaar en voorzien van memorystanden. Uiteraard beschikken ze over stoelverwarming en stoelventilatie. In dit geval is er zelfs gekozen voor massagefunctie. Ook de passagiers op de tweede zitrij beschikken over eigen klimaatregeling en stoelverwarming. Een luxe optie op deze 7-persoons GL-klasse zijn de elektrisch in- en uitklapbare stoelen van de derde zitrij, maar ook het easy entry systeem is volledig elektrisch bediend.
Voorin is het één en al luxe. Het centrale display behelst het COMMAND navigatiesysteem met 3D kaartweergave, bluetooth telefonie en audio en legio instelmogelijkheden. Echt fenomenale geluidskwaliteit komt van het Harman/ Kardon Logic7 surroundsystem met 830W versterker en maar liefst 14 luidsprekers. Verder zijn alle mogelijke rijassistenten beschikbaar te beginnen bij Adaptive Cruise control waarbij de auto zelfstandig afstand houdt tot de voorligger. Daarnaast Spoorassistent om de auto binnen de lijnen te houden en dodehoekdetectie. De GL is instaat zelfstandig in te parkeren middels Park Assist. Eventueel is er ondersteuning van het 360° camerasysteem dat het beeld rondom de auto laat zien. De Intelligente bi-xenonverlichting met adaptieve bochtverlichting is een heel fijne optie. Erg praktisch is de elektrisch bediende trekhaak. De kogel is keurig uit het zicht
En uiteraard omdat dit de meest kostbare AMG versie betreft zit de auto rondom in de speciaal voor de AMG gestijlde AMG bumpers, spatbordverbreders, treeplanken en het machtige uitlaatsysteem. Via vier stortkokers worden de verslavende klanken van de V8 verspreid.
Het rijden is een grootse beleving. De contradictie kan welhaast niet groter wetende dat je in de oppermachtige SUV – de allergrootste uit de stal van Mercedes-Benz – de GL onderweg bent en prestaties neer kunt zetten van een serieuze sportwagen. De uitlaten slaan imponerende diepe dreunen uit en bij het overschakelen knallen ze als ware donderslagen. Gevoelsmatig kan het helemaal niet, maar we zijn onderweg en halen krankzinnige prestaties.