Wanneer je bij Arnhem de grens over rijdt en met ‘Duitse Autobahn’ spoed een goed half uurtje doorboenderd kom je als snel in Bottrop uit. In Bottrop – onder de rook van ‘auto stad’ Essen is BRABUS gevestigd. Zij zijn werelds grootste Daimler tuner waarbij zij vooral bekend zijn van de ge-upgrade Mercedes-Benz modellen. BRABUS ontvangt een fabrieksauto van Mercedes-Benz en deze wordt volledig naar klantwens aangepast. Je kunt kiezen voor diverse bodykits en optische opsmuk, maar ook voor de echte tuning van onderstel, remmen en motorvermogen. Vooral dat laatste is een kostbare bedoening en hoewel zij inmiddels een behoorlijke omvang hebben waren de oplages van de verschillende modellen ruim een decennia geleden nog behoorlijk laag. Het zijn zeldzame verschijningen waar soms maar enkele tientallen van geproduceerd zijn. Zo ook deze BRABUS GL Widestar.
Onlangs verkochten wij een zeldzame E500 BRABUS en nu willen we het opnieuw proberen met een BRABUS GL Widestar. Een Mercedes-Benz GL-klasse is al een zeldzaamheid op zich, maar een echte BRABUS is absoluut een unieke verschijning. Sterker nog, op dit moment is dit de enige GL BRABUS van dit model die wordt aangeboden.
De eerste eigenaar was kennelijk niet van het uiterlijk vertoon. Hij liet namelijk het Widestar bumperpakket voor wat het is. Daarbij liet hij wel de wielkasten verbreden en ging hij voor wat subtiele details in het interieur. Het meest belangrijke is dat hij de befaamde 500 V8 van Mercedes-Benz er liet uitlepelen en door de BRABUS techneuten volledig opnieuw liet opbouwen. Gevolg: 6.100 cc en in plaats van 306pk een vermogen van maar liefst 462pk. Het onderstel kreeg eveneens een overhaul en de luchtvering kan 30 mm lager dan een standaard GL-klasse. Bij het openen van de motorkap is direct duidelijk dat het hier om de befaamde 6.1 V8 gaat. De BRABUS motorplaat is onmiskenbaar met de rode accenten en het duidelijke opschrift. Daarnaast het belangrijke bronzen typeplaatje met motortype, motorcode en een gegrafeerde signering van de BRABUS techneut die verantwoordelijk was voor de aanpassingen.
De GL BRABUS is oprecht een bizarre machine. Zo’n kolos. Terwijl je, staand naast een auto, vaak op het dak kijkt torent de GL hoog boven je uit. Daarnaast is de lengte krankzinnig. Bestuurder en naaste passagier hebben reeds een riante zit- c.q. werkplek, maar de twee losse zetels op rij twee genieten eveneens een grote hoeveelheid hoofd- en beenruimte. Daarnaast beschikken zij over een rear seat entertaiment systeem en eigen klimaatbediening en stoelverwarming. Daarachter komt rij drie. Een volwaardige 3-persoons bank met voldoende beenruimte voor een lange volwassene. En ondanks alle zitplaatsen houd je nog een ruime kofferbak over. Wanneer na het openen van de elektrische klep de ruimte toch niet voldoende blijkt druk je gewoon op één van de twee knoppen om de derde zitrij in delen elektrisch neer te klappen. En ja, weer terug gaat ook elektrisch.