Vanaf het terras bewonder ik de E-klasse Coupé. Klasse – heel veel klasse – dat is wat hij uitstraalt. Klasse en exclusiviteit. De lange en lage daklijn, de gapende roosters van het AMG pakket geven hem een bruut voorkomen. De speciale gekozen lak – Designo Graphite – staat hem fantastisch. Vooral in combinatie met het zwarte panoramadak. De uitlaatsierstukken zijn verenigt in de bumperpartij en stralen naast elegantie vooral potentie uit. En geloof me, aan potentie geen gebrek…
Onder de brede motorkap gaat namelijk de 4.663 cc metende V8 turbomotor schuil met een verslindende 408pk en een rubber onterende 600Nm koppel. Ja, de coupé is op z’n best als cruiser. Uiterst comfortabel, snel en stil met de V8 rustig gorgelend op de achtergrond. Maar wanneer de V8 zijn keel open gooit verschijnt er een diepe brul ten tonele en wordt je diep in het Nappa leder geperst. 4,8 tellen later vliegt de naald voorbij 100 en pas dan gaat het koppel echt werken want hij blijft sleuren. Luttele seconden word 200 bereikt en de naald gaat met rasse schreden door totdat de begrenzer – inclusief wat bonus kilometers – het feest resoluut beëindigt bij 260 km/h. Hij accelereert op hoge snelheid zo snel dat je gewoon een remmende beweging lijkt te voelen wanneer de snelheidsbegrenzer ingrijpt. Nee, die motor overtuigd. En ook al is de E-coupé als echte cruiser bedoeld – in Sport modus is hij weliswaar hard afgesteld qua onder onderstel, maar echt hardcore wordt het nooit. Wat ons betreft een absolute daily driver voor vele toepassingen.
Ook qua luxe is de E helemaal het summum. Alle vier inzittenden kunnen plaats nemen in voortreffelijke sportzetels. Uitgevoerd in smaakvol leder – geperforeerd, want naast stoelverwarming zijn de voorzetels tevens voorzien van stoelventilatie. Uiteraard zijn beide voorstoelen uitvoerig elektrisch verstelbaar en voorzien van memory standen. De zijdelingse steun kun je pneumatisch instellen. Echt perfect! Ook de stuurkolom is elektrisch verstelbaar en zoals het een echte coupé met z’n lange portieren betaamt worden de gordels elektrisch aangegeven waardoor je jezelf eenvoudig vastsnoert. Gezeteld in de voortreffelijke stoelen tuur ik over het fraaie dashboard. Knoppen alom en de afwerking is van hoog niveau met fraaie sierlijsten in essen edelhout. Het donkere interieur met de lichte bekleding straalt luxe uit door de grote hoeveelheid lichtinval van het elektrische panoramadak. Het grote centrale display behelst onder meer navigatie met 3D kaartweergave, bluetooth telefonie en audiostreaming en allerlei uitgebreide menustructuren. Het audiosysteem is High-End en werd verzorgd door Harman/ Kardon. Het klinkt fenomenaal. Verder diverse rijassistenten zoals Lane Assist. Het houdt de coupé binnen de lijntjes en een heel fijne optie is de dodehoek detectie. De lichtopbrengst is fenomenaal door het Intelligent LED System. De LED dimlichten hebben zeeen van licht en draaien mee bij stuurbewegingen, passen zich aan de omstandigheden aan en het grootlicht wordt automatisch geactiveerd. De achterruit kan verduisterd worden middels een elektrisch zonnegordijn. Om de bumpers van het schitterende AMG sportpakket te beschermen zijn er rondom sensoren met akoestische waarschuwingen en de bekende LED-jes die visueel ondersteunen. Tevens is er uiteraard geopteerd voor een achteruitrijcamera. Mocht parkeren niet je hobby zijn dan laat je het de auto gewoon zelf doen. De E is namelijk uitgerust met een parkeerassistent. Hij vindt zelf de parkeerplek en stuurt hem vervolgens zelfstandig in en eventueel weer uit.
Het verhaal van de E500 Coupé is om van te dromen. Onlangs werden wij gebeld door een klant. Een goede vriend overwoog zijn auto te verkopen. De betreffende E-coupé dus. Tegen bijzondere bolides kunnen wij natuurlijk geen ‘nee’ zeggen dus diezelfde avonden reden we richting het Oosten des lands. We komen aan bij een keurige woning van een notaris. De E500 stond reeds te glimmen in het avondlicht. Onder de indruk van de kleurstelling en beseffend dat een E500 een zeldzame verschijning is, zaten we al snel aan de koffie om te bespreken hoe de auto nog vanavond mee naar