Wanneer je bij Arnhem de grens over rijdt en met ‘Duitse Autobahn’ spoed een goed half uurtje door blaast kom je als snel in Bottrop uit. In Bottrop – onder de rook van ‘auto stad’ Essen is BRABUS gevestigd. Zij zijn werelds grootste Daimler tuner waarbij zij vooral bekend zijn van de ge-upgrade Mercedes-Benz modellen. BRABUS ontvangt een fabrieksauto van Mercedes-Benz en deze wordt volledig naar klantwens aangepast. Je kunt kiezen voor diverse bodykits en optische opsmuk, maar ook voor het echte werk, tuning van onderstel, remmen en motorvermogen. Vooral dat laatste is een kostbare bedoening en hoewel Brabus inmiddels een behoorlijke omvang heeft waren de oplages van de verschillende modellen ruim een decennia en langer geleden veel lager. Het zijn zeldzame verschijningen waar soms maar enkele tientallen van geproduceerd zijn.
Zo ook deze Brabus B8 op basis van de S-Klasse. Ooit een gezien? Brabus is weinig vrijgevig over de precieze productieaantallen, maar wel bekend is dat er van de B8 S-klasse slechts een klein aantal geproduceerd is. Naar verluid zijn er minder dan twintig wereldwijd aangepast door Brabus. In Japan is Brabus erg populair. Zo ook deze B8. Brabus bestelde de Mercedes-Benz met EU-spec, maar hij werd geleverd in Japan. Volledig op klantwens werd de auto aangepast. Wij hebben contact gezocht met Brabus om na te gaan wat er precies is gedaan. Hieronder vindt je de optielijst met de aanpassingen. Erg belangrijk is dat het niet alleen geopteerd werd voor optische upgrades, maar vooral ook technisch. Zo is er gekozen voor de Performance Kit K8. Hierbij werd de standaard 5.0 V8 opgeboord naar 6.100 CC waardoor hij nu over maar liefst 462 pk beschikt in plaats van 306 pk. Tevens werden er speciale katalysatoren geplaatst en het originele Brabus uitlaatsysteem. Daarnaast paste Brabus het stuurhuis aan voor een zwaarder en directer stuurgedrag. Het luchtgeveerde onderstel is custommade en de S-klasse ligt zo’n 25 mm lager dan standaard.