Mercedes-Benz E-klasse E500 BRABUS 6.1 (426pk) – Zeer zeldzaam – unieke staat – 2e eigenaar – 18″ breedset BRABUS Monobrock V – Solar Sunroof – Youngtimer – 2002 – 163.468 km – EUR 21.900

Over deze auto

Verfijnde turbotechnieken en andere technisch hoogstandjes zorgen er voor dat uit de kleinste motorblokjes behoorlijke vermogens komen. We kennen allemaal de problemen wel die die ‘’verfijnde’’ techniek met zich meebrengt. Nu is dit wel het andere uiterste, maar toegegeven…dit is gaaf! Echt bizar! Géén turbo’s, compressoren of andere poespas, gewoon Cubic Inches en de ‘’verfijnde’’ techniek zoals ze dat in Bottrop zien. Meet the E-class Brabus 6.1!

Met een tik aan de sleutel, slaat het monster onder de kap aan. Licht schudt de E-klasse een keer op en neer en er komt meteen een grauwe brom uit het speciaal ontwikkelde RVS uitlaatsysteem. Je hoort gewoon de potentie. Dit moet spectaculair zijn.

Ja het is op leeftijd – 2002 is immers al weer 18 jaar geleden – maar het rijden in deze echte Brabus is krankzinnig. De prestaties zijn imposant en ongelofelijk als je het in de tijdgeest van 2002 plaatst. We zoeken een rustig weggetje om te voelen wat hij doet. Vanuit stilstand accelereren we als een bezetene. Tezamen met een gigantische brul van de 6.1 liter metende V8 vliegt de naald van uit links onder ongekend rap langs de cijfers. De automaat schakelt ondanks zijn leeftijd razendsnel naar twee, ruim 130 km/h en dan door naar drie. Het gas moet los, deze machine mogen we niet loslaten op dit landweggetje. Gaat gewoon niet. Man, wat is dat indrukwekkend. Geen 8-traps dubbele koppeling toestanden, gewoon een 5-traps automaat met koppelomvormer. Lange halen, snelle meters door het ongekende koppel en vermogen.

We zijn nou eenmaal petrolheads dus we moeten gewoon verder onderzoeken wat er mogelijk is. De rustige A32 in de richting van Friesland wordt de plaats delict. We snijden de bocht van de oprit scherp aan om veel snelheid mee te nemen. De speciaal ontworpen ophanging door Brabus en Sachs Race Engeneering zorgen er voor dat de E geen krimp geeft. Hooguit een beetje speels glijden over de achteras. Stuur weer horizontaal en het pedaal ligt in het velours. Weer bij 130 km/h over naar 3 – wat sowieso krankzinnig  is naturlijk – en door. Echt in no time zitten we op 200 en het is nog lang en lang niet over want luttele tellen later zien we 280. Hij schakelt nog eenmaal over naar zijn laatste verzet en zelfs nu nog valt de acceleratie absoluut niet tegen. Drie honderd en drie kilometers per uur – de teller geeft nog wat bonus kilometers – maar dit is het. Waanzinnig! Ongekend! Impressive.

Kijk we hebben best wat leuke bolides staan – ook oudere zoals bijvoorbeeld de eveneens zeer spectaculaire Audi RS6 – maar die zijn allemaal begrensd. Ik weet het niet…tuurlijk wanneer ga je voorbij de 250, maar het gevoel en de weet dat hij het kan en ook nog eens ogenschijnlijk met al het gemak van de wereld doet veel tussen de oren. 303 km/h in een auto van 18 jaar oud!

Brabus liet affabiek Mercedes-Benz de E500 komen. De 5.0 V8 ging onder het mes en werd voorzien van custom made krukas en grotere zuigers die de cilinderinhoud vergrootten naar 6.100 cc. De cilinderkop werd aangepast en er kwamen op maat gemaakte nokkenassen in. Er werd een hoogwaardig roestvrijstalen uitlaatsysteem geplaatst met metalen katalysatoren. Resultaat? 317,7 kW oftewel 426 pk bij 5.400 tpm. Minstens zo indrukwekkend – en dat zorgt ook voor de bizarre beleving –  is het koppel. Voor een ongeblazen motor is 621Nm krankzinnig veel. Het oog wil ook wat dus de motor werd voorzien van rode cilinderkoppen en een fraai met glasvezel afgewerkte motorplaat. Een rode streep met BRABUS 6.1 opschrift en een bronzen plaatje – gesigneerd door de technicus die hem bouwde en met het motortype en nummer. Hoe uniek wil je het hebben. Zeldzaam!

De eerste overigens Duitse eigenaar stelde zijn BRABUS optisch naar eigen inzicht samen. Obsedian Black werd de exterieurkleur en het standaard lederen interieur van Mercedes-Benz kon het veld ruimen want er werd gekozen voor speciaal Mastik leder van BRABUS in een wel heel speciale bruine kleur. Wij zagen dit nooit eerder.

Voorkeur, smaak of wens. De eerste eigenaar koos voor niet al te veel opsmuk. Geen wilde BRABUS emblemen, maar heel bescheiden rechts onder op de speciaal ontwikkelde voorbumper. Deze heeft namelijk ook echt functie om meer downforce te creëren. Het andere optisch eerbetoon is het beschaafde B-tje van BRABUS op alle vier pijpen van het BRABUS (g)orgelsysteem. De speciale tweedelige BRABUS Monobrock V breedset lichtmetalen velgen zijn vrijwel onbeschadigd en geschoeid op fijne Continental ContiSportContact 3 SSR banden.

BRABUS laat spectakel samen gaan met luxe. Heel erg fraai is het elektrisch bediende solar dubbele sunroof. Fijne optie. Verder uiteraard volledig elektrische stoelverstelling en verwarming, elektrisch verstelbare stuurkolom, parkeersensoren voor en achter, navigatie, origineel audiosysteem met stuurwielbediening, cruise control, xenon verlichting en een klasse III inbraakalarm.

De staat is onberispelijk en voor zover wij kunnen nagaan zijn er slechts twee eigenaren geweest. Aan alles is te merken dat de auto met grote zorg en liefde behandeld en bereden is.

Aangezien de BRABUS ouder dan 15 jaar is voldoet hij aan de youngtimer regeling. Uiterst interessant voor ondernemers.

Kennismaken met deze fantastische bolide? Van harte welkom in onze showroom in Meppel.

EUR 21.900

EUR 21.900

Prijs

317 kW / 426 pk

317 kW / 426 pk

Originele BRABUS 6.1

0-100 km/h 4,9 s

0-100 km/h 4,9 s

Topsnelheid 303 km/h

Specificaties

Mercedes-Benz E-klasse E500 BRABUS 6.1

Datum eerste toelating:  13 mei 2002
Kilometerstand: 163.468 km
Kleur: Obsidian Black
Kenteken: DUITS
APK tot: Nieuw bij aflevering
Vermogen: 317kW/ 426pk
Topsnelheid: 303 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 4,9 s.

engine V8
position Front Longitudal
aspiration Natual
valvetrain DOHC 3 Valves per Cyl
displacement 6100 cc / 372.2 in³
power 317.7 kw / 426 bhp @ 5400 rpm
specific output 69.84 bhp per litre
torque 621 nm / 458.0 ft lbs @ 4100 rpm
body / frame Unit Steel
driven wheels RWD
front tires 245/35 ZR 19
rear tires 255/30 ZR 20
front brakes Discs w/ABS, SBC & 6-Pot Calipers
f brake size mm / in
rear brakes Discs w/ABS, SBC & 4-Pot Calipers
r brake size mm / in
front wheels F 48.3 x 21.6 cm / 19.0 x 8.5 in
rear wheels R 50.8 x 24.1 cm / 20.0 x 9.5 in
steering Power Assisted Rack & Pinion
f suspension 4-Link Multi-Link w/Air Suspension
r suspension Multi-Link w/Air Suspension
wheelbase 2854 mm / 112.4 in
front track 1567 mm / 61.7 in
rear track 1560 mm / 61.4 in
length 4818 mm / 189.7 in
width 1822 mm / 71.7 in
height 1430 mm / 56.3 in
transmission 5-Speed Automatic
gear ratios 3.60:1, 2.19:1, 1.41:1, 1.00:1, 0.83:1, :1
top speed ~303 kph / 188.3 mph
0 – 60 mph ~5.0 seconds

197U OBSIDIAN BLACK
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD – GERMAN
204L BIELEFELD BRANCH
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
230B CUSTOMER SERVICE – STATION EUROPE
231 GARAGE DOOR OPENER
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
249 REAR WINDOW, ELECTRICALLY HEATED
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID – ELIMINATION
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
293 SIDEBAG IN REAR LEFT AND RIGHT
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
382 PORTABLE CTEL
413 FULL GLAZED ROOF WITH EXTERNAL RUNNING SLIDING ROO
419 SOLAR MODULE
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430A FABRIC, ELEGANCE
431A FABRIC, ELEGANCE – BLACK / ANTHRACITE
433 LEFT DRIVING DYNAMICS SEAT
434 RIGHT DRIVING DYNAMICS SEAT
475 TIRE PRESSURE MONITOR (TPM) HIGH LINE/MID LINE
489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
525 RADIO AUDIO 50 APS
543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE551 STEERING WHEEL, IVORY-COLORED
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
600 TRIM STRIPS ON HARDTOP
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
640 LIGHT-ALLOY WHEELS, 13-HOLE WIDE TIRES
WDB2110701A013911 www.LastVIN.com 2
https://www.lastvin.com/vin/41My62YMZDq2ve9Ng
Code Description
645 WINTER TIRES M + S
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
803 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
810 SOUND SYSTEM
819 CD CHANGER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
882 INTERIOR SAFEGUARD
884 TRUNK LID ADDITIONAL LOCKING MECHANISM (HZS)
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
955 EQUIPMENT PACKAGE ELEGANCE
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
F211 SERIES PRODUCTION 211
FW LIMOUSINE
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
L LEFT-HAND STEERING
M113 V8-GASOLINE ENGINE M113
M50 DISPLACEMENT 5.0 LITER
U36 COMAND PREINSTALLATION
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT

PROEFRIT MAKEN?
Category
Mercedes-Benz
Tags
313kw, 317kw, 426pk, 6.1, B11, BRABUS, E500, Mastik, Monobrock, V, V8