Het schreeuwende geluid van de V8 weerkaatst door het bos. Hoger in toeren gaat het over naar gillen. Met de schakelpaddles achter het stuurwiel maan ik de Cambiocorsa door de verzetten. De old school ongeblazen power is heerlijk te doseren. Op toeren houden is het devies want de 4200GT is dan weliswaar als een soort grand coupé bedoeld, Masearti’s roemrijke race historie is absoluut merkbaar in het karakter. Traction Control ‘’off’’, Sport Mode ‘’on’’ en je wordt getrakteerd op veel overstuur. Prachtig in balans overigens en zeer goed te controleren. De 4.244 cc metende V8 vormt het hart van de Maserati. De motor – afkomstig van Ferrari – levert 390pk. In slechts 4,9s wordt de sprint naar 100 km/h afgewerkt en de topsnelheid ligt op maar liefst 285 km/h. Cijfers zeggen niet alles, beleving is veel belangrijker. De Masearti voelt verschrikkelijk snel en racy aan.
Uitgespeeld? Dan alles is comfort en je hebt een voortreffelijke grand coupé met zelfs vier zitplaatsen en een praktische forse kofferruimte.
Het feit dat je met een Maserati onderweg bent. De verre van perfect afwerking maar de hoge mate van exclusiviteit en het fraaie design geeft zo veel karakter aan de auto. Het is het volledige plaatje waardoor je verliefd raakt.