Lexus – het luxemerk van Toyota – heeft een reputatie hoog te houden. Extreme betrouwbaarheid, red-carpet treatment service, exclusiviteit en topklasse. Inmiddels is het levergamma uitgebreid en levert het merk in allerlei klassen hun modellen. Of het altijd succesvol is geweest is de vraag, maar eigenzinnig zijn de modellen wel degelijk en de visie achter het merk Lexus levert bijzondere auto’s op. Lexus was tot en met het begin van deze eeuw op zoek naar een eigen identiteit en eigen stijl. Het ontwerp van de diverse modellen kwam uit alle richtingen. Zo was de topklasse limousine LS vooral ontwikkeld voor de Verenigde Staten, de gigantische SUV – LX450 – is hier zelfs nooit geleverd, de GS wel, maar die werd ontworpen door het Italiaanse ontwerphuis Giugiaro. De eerste generatie SC was overigens ook razend populair. Zowel in de US als in Europa. Het was een soort Grand Coupé met een zeer stijve carrosserie en hij was – zeker in die tijd – bloedsnel.
In 2000 beschikte Lexus over een eigen designafdeling in Europa. Aan de Franse Rivièra om precies te zijn. Hier kwam de Lexus SC 430 tot stand. Anders dan de eerste generatie SC leek de tweede er in geen wegen of velden op. De bijzonder exclusieve SC zorgde voor opschudding met zijn opvallende design dat totaal niet lijkt op de rest van het modellenaanbod. De SC 430 was extreem kostbaar en vindt zijn weg naar de echte liefhebbers. In het begin haalde de SC behoorlijk verkoopaantallen, maar dit hield geen stand. In 2005 kwam er een kleine facelift. Het gaf de SC niet de boost die het nodig had en in 2009 werd de productie stopgezet.
De vraag is of de SC 430 een klassieker gaat worden. Persoonlijk denk ik van wel. De SC heeft alles in zich. Een uniek design, lage verkoopaantallen, een extreem hoog kwaliteitsniveau en dito betrouwbaarheid, een grote schare liefhebbers en de prijzen van occasions zijn altijd hoog gebleven door het exclusieve karakter en het beperkte aanbod.
Persoonlijk heb ik het altijd een bijzondere en eerlijk gezegd ook een indrukwekkende auto gevonden. Toen hij in 2001 werd geïntroduceerd was ik onder de indruk van het design. Vrijwel direct werd de SC430 afgebrand door autojournalisten. Of het terecht is of niet. Wanneer ik de testen
De Lexus SC 430 die wij aanbieden is uniek. In Nederland is het model – gezien de nieuwprijs van meer dan EUR 100.000 nooit echt van de grond gekomen en de verkoopaantallen bleven extreem laag. Zeker na de facelift in 2005 waren de verkochte SC’s op één hand te tellen. Laat staan in het laatste jaar 2009. Deze Lexus SC 430 is één van de laatst geproduceerde exemplaren. Sterker nog, Lexus bouwde er in 2009 slechts 333 stuks voor verkoop wereldwijd. De Lexus SC 430 die wij aanbieden is een origineel Nederlands geleverde auto en dat is reeds een unicum.
De eerste eigenaar kocht de auto in 2009 bij Toyota/ Lexus dealer Berendsen en De Graaf in Zwolle voor het luttele bedrag van EUR 114.320,00. Ruim acht jaar later – in december 2017 – werd de SC weer ingeruild bij dezelfde dealer. In volledige nieuwstaat kwam de Lexus terug want hij had slechts 5.262 km gereden in al die jaren.
Twee maanden later verkocht de dealer de auto aan de tweede eigenaar. Hij gebruikte de auto puur als liefhebber tijdens mooie trips door Europa. Hij stalde hem immer binnen. In augustus 2020 heeft de eigenaar met de bumper een lantaarnpaal geraakt waardoor deze opnieuw gespoten diende te worden. Dat is meteen de enige schade die er ooit gereden is en het feit hoe gedetailleerd dit is vastgelegd zegt veel over de vorige eigenaar. De SC verkeert nagenoeg in nieuwstaat. Het is ongekend hoe mooi het lakwerk en de velgen zijn. Het lederen interieur toont alsof er nooit iemand op gezeten heeft.