Een intensieve werkweek komt teneinde wanneer ik na de laatste meeting in alle rust huiswaarts rijd. Op de achtergrond wauwelt de presentator van een of ander nieuwsprogramma. Tijd voor een goed stuk muziek. Via de Spotify app op de telefoon stream ik naar het audiosysteem. Het Meridian audiosysteem klinkt werkelijk fenomenaal. De hoge zitpositie, het uiterst comfortabele karakter van de auto en de overdaad aan vermogen versterken mijn fijne gevoel. Zittend in de voortreffelijke met leder beklede stoelen tuur je boven alles en iedereen uit. Stoelverwarming en stuurwielverwarming comfortabel ingeschakeld. In het vooronder draait de machtige V6 diesel rustig zijn toeren. Bij de lichtste aanraking van het pedaal voel je de potentie er van.
Eenmaal thuis parkeer ik de auto op de met grind bedekte oprit.
Wanneer ik ’s ochtends met een straffe espresso vanuit het keukenraam de oprit op kijk valt me op hoe imposant en chique de Land Rover Discovery eigenlijk is. Het moderne front met de futuristische LED koplampen, de gigantische 21” velgen en het de zo specifieke uitstraling en-profile. Je houdt er van of niet, maar de nieuwste generatie Discovery is een kolos.
Na het ontbijt is het tijd voor het zaterdagwerk. We staan op de lijst om de kinderen naar hun wedstrijd te brengen. Met m’n been veeg ik onder de achterbumper waarop de kofferklep zich opent. Met een druk op de knop klappen de zesde en zevende zitting elektrisch omhoog.
In de middag is het tijd om de boot uit het water te halen om vervolgens naar de winterstalling te brengen. De elektrische trekhaak ontvouwt zich automatisch van onder de bumper. Wanneer de trailer aangekoppeld is kan de boot erop. De zware last vormt geen partij voor de Discovery. Ondanks de gladde ondergrond van de boothelling komt het span eenvoudig in beweging. Prachtig om te zien hoe de vierwielaandrijving zijn werk doet en precies de juiste tractie naar ieder wiel stuurt.
We hebben het nog niet eens over de terreineigenschappen want ook daar gaat de Land Rover ver. Heel erg ver zelfs. De doorwaterhoogte van 90 cm is natuurlijk maar een getal, maar besef wel dat het betekent dat je door een riviertje kunt rijden die tot de helft van je portier gaat. Daarnaast beschik je natuurlijk over de bekende Terrain Response technologie die Land Rover ontwikkelde. Speciale porgramma’s, luchtvering, hoge en lage gearing. Het zit er allemaal op. Belangrijk is dat deze jongste generatie maar liefst 450 kg lichter is dan de voorganger. Dit door veelvuldig gebruik van aluminium. Het geeft op alle vlakken voordeel. In terrein, qua rijeigenschappen, maar ook in efficiency van brandstofverbruik.
Juist de combinatie van mogelijkheden maakt de Discovery 5 een geweldige SUV. Door de week een zakelijke metgezel met altijd het juiste imago en in vrije tijd geschikt voor eigenlijk alles.