De Land Rover Defender – mijn grote liefde. Al jaren bezitten we een schitterend exemplaar die we regelmatig gebruiken voor plezier, maar ook voor de zaak. De Defender is écht een geweldig icoon. Gek scherend zeg ik wel eens dat ik een kwartier te laat geboren ben. Ik kom vrijwel altijd – én geloof me dit is compleet onbewust – een kwartier te laat. Dit resulteert er vaak in dat ik met bloedspoed ergens naartoe rijd. Echter achter het stuur van de Defender is er rust! Altijd! In mijn hoofd althans – want rustig in een Defender is het natuurlijk nooit. Hij is niet bloedstollend snel, heeft niet persé fijne rijeigenschappen, ook niet extreem comfortabel, maar wat is een Defender geweldig. Sterker nog vrijwel iedereen vindt hem prachtig. De mensen die er ooit een bezaten zijn het er unaniem over eens. Hij onthaast, straalt klasse uit en wordt nooit gezien als ‘too much’. Bovendien is hij uiterst praktisch en krijg je het gevoel van enorme ontspanning achter het stuurwiel van de Land Rover.
Dat de Defender the best 4 by 4 by far is moge duidelijk zijn. Alles is compromisloos ontworpen om onder de zwaarste terreincondities te opereren. De bodemvrijheid is gigantisch en met een Defender kom je zoveel verder dan met iedere andere 4×4. Toch worden Defenders meer en meer ingezet als stadsauto’s. Je ziet ze regelmatig in de grote steden en sowieso meestal op verhard terrein. Klasse auto’s zijn het geworden en gewild bij een breed publiek. Technisch oerdegelijk en sterk. Het mooie is dat dit exemplaar zelfs heel erg luxe is voor een Defender van 1999. Zo beschikt dit exemplaar over airconditioning – en ja, hij werkt! Heerlijk. Daarnaast is er een after market cruise control ingebouwd en ook die werkt natuurlijk.