De Land Rover Defender – mijn grote liefde. Al jaren bezitten we een schitterend exemplaar die we regelmatig gebruiken voor plezier, maar ook voor de zaak. De Defender is écht een geweldig icoon. Gek scherend zeg ik wel eens dat ik een kwartier te laat geboren ben. Ik kom vrijwel altijd – én geloof me dit is compleet onbewust – een kwartier te laat. Dit resulteert er vaak in dat ik met bloedspoed ergens naartoe rijd. Echter achter het stuur van de Defender is er rust! Altijd! In mijn hoofd althans – want rustig in een Defender is het natuurlijk nooit. Hij is niet bloedstollend snel, heeft niet persé fijne rijeigenschappen, ook niet extreem comfortabel, maar wat is een Defender geweldig. Sterker nog vrijwel iedereen vindt hem prachtig. De mensen die er ooit een bezaten zijn het het er unaniem over eens. Hij onthaast, straalt klasse uit en wordt nooit gezien als ‘too much’. Bovendien is hij uiterst praktisch en krijg je het gevoel van enorme ontspanning achter het stuurwiel van de Land Rover.
Dat de Defender the best 4 by 4 by far is moge duidelijk zijn. Alles is compromisloos ontworpen om onder de zwaarste terreincondities te opereren. De bodemvrijheid is gigantisch en in een Defender kom je zoveel verder dan iedere andere 4×4. Toch worden Defenders meer en meer ingezet als stadsauto’s. Je ziet ze regelmatig in de grote steden en sowieso meestal op verhard terrein. Klasse auto’s zijn het geworden en gewild bij een breed publiek. Technisch oerdegelijk en sterk. Het mooie is dat dit exemplaar zelfs heel erg luxe is voor een Defender van 2003. In dat jaar werd het namelijk mogelijk deze mastodont met – jawel – elektrische ramen, ABS, airconditioning en centrale vergrendeling te krijgen. Dit is een X-Tech en dus ‘’full options’’. Bizar natuurlijk in een tijd dat vrijwel iedere Volkswagen Golf deze opties toen al had, maar goed, het zit er op. Er is een Kenwood audiosysteem geïntegreerd in het originele dashboard. Bruikbaar voor onder meer audio, AUX, en bluetooth carkit.
De Land Rover Defender 110 is voorzien van de bekende 2.5 TD5 dieselmotor. De 5-cilinder diesel levert 122pk en weet uitstekend raad met de Defender. Het betreft hier een geel kenteken uitvoering met maar liefst negen (!) zitplaatsen. Die zien we niet vaak. De 110 werd origineel in Duitsland geleverd door Land Rover dealer Walter Leifkes in Coesfeld. In 2014 – na 11 jaar – werd de auto naar Nederland geïmporteerd. De enige Nederlandse eigenaar (overigens een BN-er) kocht de auto in 2014 en ruilde hem onlangs bij een Land Rover dealer en via hen kregen wij de Defender in handen. De kilometerstand is aantrekkelijk laag met slechts 164.467 km en dat zie je aan de auto. Bovendien merk je dat de auto met grote liefde en zorg behandeld en bereden is. Nergens vinden we sporen van off-road gebruik en vermoedelijk is dit exemplaar uitsluitend op verhard terrein gebruikt.
Alle documentatie is voorhanden. Het onderhoudsboekje is tevens ingevuld totdat er geen pagina meer vrij was om servicebeurten te vermelden. Dit enidigt dus bij 115.566 km op 10 december 2015. Uiteraard is een RDW tellerrapport voorhanden om de kilometerstand te garanderen.