We stuiven over de zandbanen. Onder het beregende zand is het nog mul. Met het grootste gemak weet de Defender zich door de diepe geulen te begeven. Voor de show stuur ik hem uit de sporen en we worden getrakteerd op wild opspattend zand en grote stuifwolken afkomstig van de grove BF Goodrich banden. Dan is het tijd voor een helling. Hoe steil ook, de Defender heeft er lak aan en baant zich een weg omhoog. We zien alleen nog maar lucht wanneer we de steile helling beklimmen. De boomstronk die we per ongeluk raken vormt ook geen belemmering en de Land Rover dendert gewoon verder. Nu terug, we draaien de koets en gaan dezelfde route terug. Op het steilste gedeelte vallen we zowat uit onze stoelen. Geweldig wat een alleskunner en hoe imponerend zijn de prestaties van dit echte oer-model.
Dan huiswaarts. Net nog zaten we diep in de bossen en nu draaien we de snelweg op. De 5-cilinder weet goed raad met de ruimt 2 ton zware mastodont. Het bekende fluitende geluid van de Td5 turbo klinkt machtig. Het is karakter van de Defender is geweldig want ook hier op de snelweg staat hij z’n mannetje.
De Land Rover Defender die we hier aanbieden is een bijzonder fraai exemplaar. Wat wij weten is dat enkele jaren geleden er twee Land Rover Defenders op identieke wijze zijn aangepast op de wensen van twee broers. Dit is daar één van. Er is veel aangepast op zowel technisch als optisch gebied. Zo is de drukgroep bekrachtigd, is er een originele airconditioning opgebouwd en is de auto volledig gespoten in een kleur lijkend op Nardo Grey van Audi. Dit contrasteert erg fraai met de zwarte traanplaat elementen en het zwart gespoten dak. Verder is er een kostbaar Hannibal dakrek geplaats met verstralers, ruitbescherming, snorkel, side-bars een Mantec lierbumper met Warn lier en erg fraai, rondom LED verlichting. Ook het interieur werd volledig aangepast. Zo kwamen er speciale stoelen in met veel zijdelingse steun, een alcantara hemel, een schuif-/ kanteldak en een multimediasysteem met navigatie, bluetooth, audio en een achteruitrijcamera. Dit is de 9-persoons uitvoering. De tweede zitrij biedt plaats aan drie personen en dan zijn er nog vier losse zetels achterin. Deze zijn momenteel gedemonteerd voor extra kofferruimte.
De staat waarin deze Defender verkeert in keurig. De auto mag dan best wat kilometerervaring hebben. De techniek is – mits goed onderhouden – onverwoestbaar. En het onderhoud is in dit geval meer dan uitstekend gedaan. Ook zeer recent nog is er groot onderhoud gepleegd. Eind januari van dit jaar – nog geen 2.000 km geleden – werd er EUR 1.695 uitgegeven bij Land Rover specilaist Van der Zweerde in Nijensleek. Factuur hiervan is inzichtelijk.