Ik voel me oppermachtig. Vanaf mijn hoge zitpositie achter het stuurwiel van de Jeep Grand Cherokee overzie ik alles. Ik tuimel boven iedereen uit en bovendien beschik over de krachtige 3.0 CRD dieselmotor met maar liefst 241pk. Ik sla dus ook alles behalve een modderfiguur wanneer je het vermogen even nodig hebt. Verder ben ik vooral verbaasd over deze op-en-top-Amerikaan. Dat het allemaal zwaar, groot en ruim over bemeten is mag duidelijk zijn, maar het valt me op dat de nieuwe Grand Cherokee – zeker voor een Amerikaans fabricaat – behoorlijk verfijnd is. Beginnend bij de rijeigenschappen. Voortreffelijk comfortabel door de fijne luchtvering. Het systeem past zich continu aan op basis van snelheid en ondergrond. Daarnaast heb je tal van rijprogramma’s van het Selec-Terrain System voor het offroad rijden met hoge en lage gearing en instelbaar differentieel. Maar juist ook op de grote asfalt baan is de Cherokee in zijn element. Uitermate geschikt om op hoge snelheid door te boenderen en op bochtge wegen is hij uiterst scherp gestuurd met weinig overhellen. Dit is een groot contrast met wat de meeste Amerikaanse SUV’s laten zien.
Verbazingwekkend is ook de extreme luxe in de Jeep. Hij is inmiddels alweer 8,5 jaar oud, maar hij beschikt over opties die je vandaag op luxe auto’s nog niet altijd als standaard mag noteren. Oké dit is dan de meest luxe en kostbare uitvoering, de – Overland Summit. Zo voorziet hij onder meer in luxe Nappa lederen bekleding op de zetels, portieren en zelfs het dashboard. De stoelen zijn volledig elektrisch bediend met memorystanden en voorzien van zowel stoelverwarming als stoelventilatie. Ook de achterbank is voorzien van stoelverwarming. Het luxe stuurwiel dat uitgevoerd is in leder en hout is óók verwarmd.