De XJ is sinds jaar en dag het topmodel uit de Britse Jaguar stal. En ook deze jongste generatie zou niet misstaan op een ruime met grind bedekte oprijlaan voor een op en top Brits landhuis. En al knipoogt hij middels een aantal klassieke details nog steeds naar het verleden, deze XJ is uiterst modern en hightech. Daarnaast wil je allang niet meer gereden worden, maar kruip je het liefst zelf achter het stuur van dit slagschip. De rijervaring is ongeëvenaard, welhaast verslavend.
Wanneer je het portier opent straalt alles luxe en exclusiviteit uit. Werkelijk alles is bekleed met leder en de chromen accenten wisselen af met hoogglans pianolak en rijkelijk gebruik van eikenhout (Rich Oak) sierlijsten. Midden op het fraaie dashboard prijkt de analoge klok met zacht blauwe verlichting. Rondom diverse Jaguar emblemen. De hightech uitstraling wordt gevormd door de grote display, de ene centraal in de auto de ander achter het stuurwiel. Geen conventionele klokken meer maar één groot display – Virtual Cockpit – dat uitgebreid instelbaar is. Onderwijl zetel je op voortreffelijke zetels met werkelijk iedere mogelijke optie. Zowel voor als achter beschik je over verwarmde en geventileerde zitplaatsen. Voorin zelfs met massagefunctie. Uiteraard zijn de stoelen elektrisch verstelbaar en voorzien van memorystanden. Het stuurwiel is elektrisch verstelbaar en eveneens verwarmbaar. Het beschikt over vele knoppen voor cruise control en bediening van het multimediasysteem. Verder rondom parkeersensoren en achteruitrijcamera. Dit is de meest complete en zelden geleverde Portfolio uitvoering. Overigens is dit de LWB – oftwel de verlengde versie – waardoor de achter passagiers zeeën aan ruimte hebben en tevens over een opklapbaar tafeltje beschikken.
Boven je de elektrisch bediende glazen daken. Ze zijn voorzien van elektrisch bediende zonwering en buiten dat is de gehele hemelbekleding uitgevoerd in alcantara. Een erg chique detail.
De middenconsole is bedoeld voor klimaatregeling. Overigens beschikken de achter passagiers over eigen bedieningsconsole. De voorruit is verwarmbaar. Tussen de stoelen vind je de selectieknop voor de 8-traps automatische transmissie. Hij rijst elektrisch omhoog na het starten van de motor. Er om heen vind je knoppen om de rijdynamiek in te stellen. En zo komen we vanzelf bij de rijeigenschappen.