Van binnen schaam ik me, maar het is zo lekker en verslavend. Ik kan me niet inhouden. Ja, it’s a Jaaaaggggg…zou Jeremy Clarckson zeggen en ik wil zo graag de gentleman zijn die ik eigenlijk hoor te zijn in een Jag, maar ‘damn’ die motor, dat geluid, de trekkracht en de eenvoud waarmee ik me zo vreselijk asociaal gedraag. In een SUV notabene. En weer krijg ik de ruimte…met de schakelflipper aan het stuurwiel schakel ik terug en weer vloer ik het pedaal. 150, 170, 190, 200, 220…en in de ankers. Van schrik zwenkt de voorligger aan het stuur naar rechts en daar gaan we weer. Echt, ik wil me niet zo gedragen, maar het is net of de auto me aanspoort het toch te doen. Wat een monsterachtige auto is de F-Pace. En specifiek met deze beul van een motor. De 30d – een 3.0 V6 Twinturbo diesel met maar liefst 300pk vermogen en een straatsteen verslindende 700Nm. De 8-traps automaat vormt het perfecte en ideale duo. Hij doet exact hetgeen je wilt. Rij je rustig dan schakelt hij efficient vroeg en absoluut onvoelbaar door de verzetten, maar ga je hardcore en zet je het karakter op Dynamic en in Sport mode dan slaat hij door de verzetten, licht het juiste schakelmoment op in het display en hij kiest de perfecte versnelling voor iedere bocht. En dan te bedenken dat we het niet over een volbloed sportwagen hebben, maar over een SUV van bijna 2 ton aan kilogrammen.
Dit is de F-Pace met dus de zwaarst mogelijke dieselmotorisering in de R-Sport uitvoering. Dat laatste betekent een stijlvol en sportief uiterlijk. Speciaal voor de R-Sport zijn er de afwijkende en opvallende bumperpartijen en uiteraard twee uitlaatmondingen aan beide zijden. Om het sportieve karakter te onderstrepen staat deze F-Pace op de aller grootste maat velgen. De 22” Turbine velgen van Jaguar. Uitgevoerd in mat grijs met geslepen buitenzijde. Fraai, heel erg fraai – vooral in deze schitterende kleur – Ammonite Grey.