Donker luchten wisselen af met felle opklaringen op deze nazomerse dag. De 4.2 liter lijn-zes snort rustig zijn toeren terwijl ik comfortabel zetel op de rood lederen bekleding van de Jaguar 420. In mijn hand het dunne – zo kenmerkende – stuurwiel. De snelheidsmeter wipt rustig op en neer. Mijn gedachten dwalen af naar het verleden van de auto. Wat heeft hij allemaal meegemaakt en gezien? Welk fortuinlijk persoon had het voorrecht om 54 jaar geleden een nieuwe Jaguar te bezitten? 54 jaar geleden…wat een periode. Onvoorstelbaar dat een auto na zo’n lange tijd nog zo fantastisch rijdt en wat ziet hij er nog goed uit. Dit moet een ultieme auto zijn geweest – zeker in die tijd.
De 420 kostte destijds iets meer dan een S-Type. De iets scherper getekende neus wordt volgens velen mooier gevonden en ook de achterzijde heeft enkele subtiele aanpassingen gekregen ten opzichte van de S-Type. Bovendien is de oplage lager – vooral van de LHD versies want hier zijn er slechts 2.629 exemplaren van gebouwd. Het schitterende met hout bewerkte dashboard ziet er nog fraai uit. Echt handwerk. Schitterend. Het leder is ook prachtig en het klassiek rode interieur match prachtig met de English White lak. Het chroomwerk is een stukje vakmanschap uit de jaren ’60. Gelukkig werd deze 420 uitgerust met de fraaie chromen spaakvelgen.