Uit het land waar cubic inches kennelijk nog steeds tellen, waar niet wordt gelet op een grammetje meer uitstoot en waar uitlaatpijpen nog vuistdik mogen zijn en die zich nog met donder en geweld mogen uiten, uit dat land komt deze in alle opzichten krankzinnige Ford F150 Raptor SVT.
De Raptor SVT is gebaseerd op de Ford F150 die op zich al allerminst kinderachtig is. De Raptor SVT is echt next level in alles. Zo kostte hij nieuw al tweemaal zoveel als een standaard F150. Sta je oog in oog met dit monster dan verbaas je je meteen over de grootheid er van. Zonder de spiegels meegerekend meet hij al een breedte van 2,19 meter en de wielbasis heeft de lengte van een gemiddelde middenklasser. De dimensies zijn onwerkelijk. Neem alleen al de benzinetank. Die laat zo maar 136 liters benzine in zich opslaan. En dan die instap. De treeplank is geen overbodige luxe want alleen die stap al is gigantisch. Eenmaal binnen zetel je in een voortreffelijke troon met zacht leder en waan je jezelf in complete luxe. Zelfs de laadbak kent een uitschuifbare ladder om de toegang überhaupt mogelijk te maken.
Dat een Raptor SVT zo compleet anders is dan andere Pick-Up’s als een Dodge Ram of bijvoorbeeld een Toyota Tundra blijkt als je verdiept in de aanpassingen die Ford aan de standaard F150 deed. De Raptor SVT is ontwikkeld om snoeihard door een woestijn te raggen en letterlijk te springen over de gigantische zandduinen. De auto is speciaal geprepareerd voor de meest ontoegankelijke gebieden. Zo kwam er een Torsen-sperdifferentieel op de voorwielen, draagarmen van gegoten aluminium en een set Fox Racing triple-bypass-schokdempers zo lang als je arm. De gehele auto moest bijna 18 centimeter breder worden gemaakt om alle enorme ophangingscomponenten te kunnen huisvesten; maar nu kun je dan ook met je 2,8 ton zware truck over nagenoeg alles heen springen wat je tegenkomt.
De uitgeklopte wielkasten, de grote gapende grill en de kieuwen op de motorkap zijn geen optische opsmuk, maar broodnodig om de 6,2L metende V8 te huisvesten en ta laten ademen. Dit is menens want de overdaad aan vermogen maakt dat hij speelt met de bijna 3 ton aan kilo’s. Bij het starten schraapt de V8 diep zijn keel en laat reeds van zich horen. Geef de V8 op z’n vali en je wordt getrakteerd op een luidkeels gebrul uit de twee enorme stortkokers. Wat een imponerende machine. Gekoppeld aan de voortreffelijk schakelende en zeer krachtige 6-traps automaat is de SVT in staat het zwaarste werk te leveren. Inschakelbare vierwielaandrijving, lage gearing en verschillende sperdifferentielen maken hem geschikt voor welhaast ieder terrein.
Zoals eerder genoemd is zo’n enorm werkpaard ook nog eens ontzettend compleet uitgerust. Binnenin de cabine valt uiteraard de enorme afmetingen weer op want je zit op iedere zitplek gewoon ongekend ruim. Wanneer een passagier op de achterbank zit kun je er gewoon voor langslopen zoveel beenruimte is er beschikbaar. Dit is dan ook de grootst mogelijke cabine SuperCrew Cab.