In mijn handen een gigantisch stuurwiel. Onder m’n rechtervoet 457pk, waarbij het intrappen voelt alsof ik adrenaline door mijn aderen pers, en dat terwijl ik boven alles en iedereen uitkijk. Het vergt gewenning en precisie om de koets binnen de lijnen te houden. Niet zo gek want de dimensies van deze Amerikaanse beul zijn krankzinnig. Breedte? Twee meter en twintig centimeter, zonder spiegels wel te verstaan. Wanneer je niet al te groot bent rijkt je haargrens slechts tot aan de motorkap. Hoge instap fijn, maar dit is klimmen. Ik kan niet anders dan dit helemaal geweldig vinden.
Meet de master der masters, de Ford F150 Raptor BAJA.
De Ford F150 is een waanzinnig veel verkochte Pick-Up in met name de Verenigde Staten. Legio uitvoeringen zijn er, maar er is er maar één de dikste. Zie het als de RS versie van Ford. Dit is de Raptor.
De Raptor beschikt over Fox Racing Shock 3.0 schokbrekers. Tezamen met een gigantische veerweg spring je letterlijk overal overheen. Het ruigste terrein is niet gek genoeg. Hoge en lage gearing, inschakelbare vierwielaandrijving, elektrisch sperdifferentieel en een 10-traps (!!!) automatische transmissie geven hem alle benodigdheden om ver, heel ver te komen. Ver en snel overigens want in zo’n zes seconden accelereert het beest vanuit stilstand naar km/h. Compleet krankzinnig natuurlijk. De puristen wensen wellicht een V8 in de het vooronder, maar vergis je niet want buiten het feit dat deze V6 twinturbo veel zuiniger is ligt het vermogen veel hoger en is het karakter van deze motor veel dynamischer en directer.
Wanneer je de klim gemaakt hebt en plaats hebt genomen op de bestuurder zetel dan besef je pas hoe hoog je zit en hoe onnoemelijk breed en groots het interieur is. De bijrijder lijkt mijlen ver naast je te zitten. De Recaro sportstoelen zitten als gegoten en zijn op legio wijzen elektrisch verstelbaar en voorzien van memorystanden. Ook de pedalen zijn elektrisch verstelbaar. Uiteraard zijn de stoelen verwarmd en tevens voorzien van stoelventilatie. Het Raptor embleem in de rugleuning staat erg bruut. Het grote stuurwiel is eveneens te verwarmen. Daarnaast bedien je met de vele knoppen audio telefonie en het kleurendisplay in de teller unit. Daarnaast stel je hier de adaptieve cruise control in. Mooi detail op het stuurwiel is de Center Marker waarbij je in heftige situaties de centrale wielstand direct herkent. Uiteraard is de 10-traps automaat zelf te bedienen via de schakelflippers aan het stuurwiel.