Ik word wakker door de felle streep zonlicht die net tussen de gordijnen door piept. Met een smile raak ik bij bewustzijn. Zon! Vlug spring ik onder de douche. Dan verwen ik mezelf met een panini en cappuccino gevolgd door een straffe espresso. Intussen schijnt de zon volop door en stijgt het kwik snel. Het is tijd voor een fundag met de Abarth 500C. C staat voor Cabriolet…dat moge duidelijk zijn.
Ik grijp snel de sleutel en loop naar mijn ‘rugzakje’. Wat een verschijning. De speciale mate lak – Electroclash Grey – gecombineerd met de gele spiegelkappen, de eveneens grijs gespoten velgen en gele remklauwen staan hem geweldig. De Abarth bumperkit en de vele Abarth details maken het feestje compleet. De Abarth is gewoon een absoluut bommetje dat heel veel potentie uitstraalt.
In het interieur gaat het verder. De voortreffelijke sportstoelen zijn een lust voor het oog en zitten uitstekend. Naast de cockpit een klein metertje dat de turbodruk weergeeft. Het klein, doch dikke stuurwiel is voorzien van schakelflippers. Dit belooft wat.
Bij het starten bromt de 1.4 T-jet turbomotor reeds gewillig uit de twee stortkokers aan de achterzijde. 140pk en een gewicht net boven de ton moet garant staan voor fun. Waar de standaard Fiat 500 reeds een leuk sturende auto is gaat de Abarth 500 echt verder. Een dijk van een stijfheid, lekker hard onderstel en de wielen op de hoek van de koets. In de bochten voel je hoe goed hij is. De bochtsnelheden zijn gigantisch. Zeker wanneer ik het TTC knopje indruk. Dan activeer je een soort elektronische sper waardoor het stuurgedrag nog directer wordt. Sport-knop geeft je een razendsnelle gasrespons en je waant je bijna een coureur op de weg. De topsnelheid van 205 km/h is niet belangrijk maar de acceleratietijd van zo’n 8 seconden naar 100 km/h is natuurlijk behoorlijk fors. De MTA versnellingsbak schakelt zelf, maar leuker is het schakelen middels de flippers aan het stuurwiel. Dat geeft nog meer fun en je bepaalt zelf wat er gebeurt.
Na een tijdje is het tijd voor rustig cruisen. Ik schakel sport modus weer uit en laat de MTA transmissie automatisch schakelen. Met een druk op de knop boven de binnenspiegel ontvouwt de 500 zich tot een cabriolet. Het gehele dak schuift zo open tot boven de achterklep. Heerlijk!