Ik word wakker door de felle streep zonlicht die net tussen de gordijnen door piept. Met een smile raak ik bij bewustzijn. Zon! Vlug spring ik onder de douche. Dan verwen ik mezelf met een panini en cappuccino gevolgd door een straffe espresso. Intussen schijnt de zon volop, het donkere asfalt lacht me toe. Het is tijd voor een fundag met de Abarth 595.
Vlug grijp ik de sleutel en loop naar mijn ‘rugzakje’. De Abarth lijkt een Fiat 500 die anabole steroïden geslikt heeft. Wat een dikke en sensationele uitstraling. De bumpers zijn flink uitgedorst evenals de twee gigantische uitlaten aan de achterzijde. De donker getinte achterlichten steken scherp af tegen de speciale witte Abarth kleur – Blanco Gara. Achter de donkere velgen vallen de rode remklauwen goed op.
In het interieur gaat het verder. De voortreffelijke sportstoelen zijn een lust voor het oog en zitten uitstekend. Naast de digitale cockpit vind je een extra klokje waarin Sport oplicht. Hier lees je de turbodruk af. Het kleine maar dikke stuur heeft een afgevlakte onderzijde en een oriëntatiepunt zoals echte raceauto’s dat hebben. Dit wordt lachen!
Bij het starten bromt de 1.4 T-jet turbomotor reeds gewillig uit de twee stortkokers aan de achterzijde. 145pk en een gewicht net boven de ton moet garant staan voor fun. Waar de standaard Fiat 500 reeds een leuk sturende auto is gaat de Abarth 595 echt veel verder. Een dijk van een stijfheid, lekker hard onderstel en de wielen op de hoek van de koets. In de bochten voel je hoe goed hij is. De bochtsnelheden zijn indrukwekkend hoog. Zeker wanneer ik het TTC knopje indruk. Dan activeer je een soort elektronische sper waardoor het stuurgedrag nog directer wordt. Sport-knop geeft je een razendsnelle gasrespons en je waant je een coureur op de weg. Met een topsnelheid van 210 km/h en een sprinttijd naar 100 km/h in slechts 7,8 seconden is dit een regelrecht bommetje.