La Bestia! De Diavel lijkt alsof hij zich te goed gedaan heeft aan steroïde. Als een breed geschouderde bodybuilder straalt hij brute kracht en agressie uit. Tezamen met de verfijnde Italiaanse designkunsten wellicht één van de allermooiste en meest begeerlijke motorfietsen. De korte overhang en het uniek brede Pirelli schoeisel achter maken indruk. En de meesterlijk open gewerkte velg. Prachtig!
Bij de Diavel is het echter menens. De 1.200CC Twin Cilinder biedt serieus potentieel. De cijfers liegen er niet om want met 161pk en een eigen gewicht van slechts 220 kg is dit met recht een beul.
Met de sleutel in mijn zak ontwaak ik de Duc key-less. Een grafisch meesterwerkje toont op de twee kleurenschermen. Dan met de duim richting start-button. De compressie is hevig en na drie flinke slagen slaat de machtige V2 aan. De knallen uit de Termignoni zijn heftig. Terwijl ik mij comfortabel, welhaast in de motor voel zitten rijden we rustig in Urban mode de stad uit. In deze modus is de Diavel beheerst en biedt hij ‘slechts’ 100 pk.
Wanneer machine en ik er gereed voor zijn gaan we via Touring mode naar Sport mode. Alle 161 pk’s zijn nu beschikbaar en de Traction Control biedt nauwelijk nog soelaas. Een paar versnellingen terug en het gas gaat open. Met rake klappen uit de Termignoni’s klimt de Duc snel in toeren. Razendsnel rammen we door de verzetten en vooral bovenin het toerengebied gaat het echt hard. De Pirelli’s hebben het zwaar. In slechts 8 tellen passeren we de 200 km/h en het is welletjes. Een combinatie van Tour en Naked, maar de prestaties van een racer. Dit is absoluut een hardcore machien! En dan het verslavende geluid uit de uitlaten, vooral bij gas los zijn er fikse knallen te horen.
De Ducati Diavel 1200 Carbon Black is een schitterend gestijlde machine met mooie details. De carbon delen, het aerodynamische puntstuk net achter het voorwiel, de korte zit en de schitterende velg met een bandbreedte van maar liefst 240. De zitting is fraai afgewerkt met rode stiksels. Het kunsstof gedeelte achter de bestuurderszit is afneembaar en biedt vervolgens plaats aan een passagier. De steps zijn schitterend weg gewerkt en met de sleutel schuif je een steun uit voor de bijrijder.