Donkervoort Super Seven 1.6 (S7) | Uniek | Super Seven | 1 van 4 | 1981 | 54.100 km |

Over deze auto

Donkervoort – Nederlands nog enig overgebleven autofabrikant – heeft in het relatief korte bestaan een bewogen historie opgebouwd. En zoals met vele zaken is het begin vaak het moeilijkst. Joop Donkervoort begon zijn avontuur in Tienhoven. Hij bouwde zijn eigen sportwagens en leverde die als bouwpakket, maar de imperfecties en de problemen die ontstaan bij bouwpakketten deden de kostprijs en levertijd verhogen. Het moest en zou beter. In 1978 kocht hij het importeurschap van Caterham. Ook dit bleek verre van zaligmakend want de Nederlands regelgeving stond niet toe dat deze auto’s op kenteken kwamen. De Caterham’s kregen geen typegoedkeuring. Na vele aanpassingen en kostbare investeringen kwam uiteindelijk de typegoedkeuring er en kon hij de bouwpakketen registreren op Nederlands kenteken. Echter de naam Donkervoort kregen ze niet op kenteken. De RDW nam Donkervoort pas ‘serieus’ nadat ze lieten zien dat ze een heuse autofabrikant zijn en eiste dat er een aanzienlijke hoeveelheid auto’s geleverd dienden te worden. Naar het schijnt 25 stuks was de eis. Dit lukte en deze auto’s werden allen als bouwpakket geleverd. Toen was het zover en kwam de eerste auto als Donkervoort S7 – Super Seven op kenteken. Voor zover wij kunnen nagaan in het RDW register – en we hebben hier een uitdraai van  – zijn er slechts vier Donkervoort S7’s gekentekend want als snel ontdekte Caterham dit en beweerde dat Super Seven hun modelnaam is en dat dat niet gebruikt mocht worden. De hierop volgende auto’s kwamen hierdoor als S8 – Super Eight op kenteken. De Donkervoort die wij aanbieden is waarschijnlijk één van de vier gekentekende Super Seven’s en gezien het chassisnummer – JD0026 – ook nog het eerste exemplaar.

De Donkervoort Super Seven die we hier aanbieden is fraai, maar niet volledig origineel meer. Zo is de ooit origineel rode lak overgespoten in de huidige kleur. Verder zijn de lange cycle wings vervangen voor de modernere versies en is er een RVS beschermplaat om de uitlaat geplaatst. Normaal gesproken houden wij van originaliteit, maar de upgrade van de originele 4-bak naar een 5-bak staan wij volledig achter. Dit komt het rijden ten goede. Minder toeren, minder geluid en betere prestaties. Overigens is de originele versnellingsbak los aanwezig.

 

Dit mag dan één van de eerste modellen geweest zijn en is hij ruim 40 jaar oud, hij biedt het magische gevoel dat een echte Donkervoort je behoort te geven. Het is geweldig hoe snel je bochten kunt nemen en de 90pk sterker 1.600 cc hoeft met een eigen gewicht van net 500 kg. niet zo heel erg veel te doen en dat uit zich in fikse prestaties wanneer je hem wél de sporen geeft. Dit is echt puur auto rijden.

 

Wij zijn de historie van deze auto zo goed als mogelijk na gegaan. Mochten er opmerking, weetjes of verbeteringen zijn door echte kenners dan vernemen we die graag.

 

Interesse in deze unieke Donkervoort? Bel dan snel voor een bezichtiging of meer informatie.

VERKOCHT

VERKOCHT

Prijs

1981

1981

Bouwjaar

54.100 km

54.100 km

Kilometerstand

Specificaties

Donkervoort Super Seven (S7)

 

Datum eerste toelating: 30 juni 1981
Kilometerstand: 54.100 km
Kleur: Paars metallic
VIN:  JD0026
APK tot: nieuw voor aflevering
Vermogen: 90pk
Gewicht: ca. 530 kg.

Toebehoren en inclusief

 

  • Originele versnellingsbak (4 versnellingen)
PROEFRIT MAKEN?
Category
Verkocht
Tags
270RS, Audi, Cosworth, D10, D20, D8, Denis, Donkervoort, DV, GTO, JD0026, Joop, Joop Donkervoort, jubileum, Norschleife, Nurburg, RS, s7, S8, S8A, S8AT, Seven, Super, Super Seven, Turbo