Donkervoort – Nederlands nog enig overgebleven autofabrikant – heeft in het relatief korte bestaan een bewogen historie opgebouwd. En zoals met vele zaken is het begin vaak het moeilijkst. Joop Donkervoort begon zijn avontuur in Tienhoven. Hij bouwde zijn eigen sportwagens en leverde die als bouwpakket, maar de imperfecties en de problemen die ontstaan bij bouwpakketten deden de kostprijs en levertijd verhogen. Het moest en zou beter. In 1978 kocht hij het importeurschap van Caterham. Ook dit bleek verre van zaligmakend want de Nederlands regelgeving stond niet toe dat deze auto’s op kenteken kwamen. De Caterham’s kregen geen typegoedkeuring. Na vele aanpassingen en kostbare investeringen kwam uiteindelijk de typegoedkeuring er en kon hij de bouwpakketen registreren op Nederlands kenteken. Echter de naam Donkervoort kregen ze niet op kenteken. De RDW nam Donkervoort pas ‘serieus’ nadat ze lieten zien dat ze een heuse autofabrikant zijn en eiste dat er een aanzienlijke hoeveelheid auto’s geleverd dienden te worden. Naar het schijnt 25 stuks was de eis. Dit lukte en deze auto’s werden allen als bouwpakket geleverd. Toen was het zover en kwam de eerste auto als Donkervoort S7 – Super Seven op kenteken. Voor zover wij kunnen nagaan in het RDW register – en we hebben hier een uitdraai van – zijn er slechts vier Donkervoort S7’s gekentekend want als snel ontdekte Caterham dit en beweerde dat Super Seven hun modelnaam is en dat dat niet gebruikt mocht worden. De hierop volgende auto’s kwamen hierdoor als S8 – Super Eight op kenteken. De Donkervoort die wij aanbieden is waarschijnlijk één van de vier gekentekende Super Seven’s en gezien het chassisnummer – JD0026 – ook nog het eerste exemplaar.