Donkervoort D10 | 1 of 10 | Zeldzaam aangeboden | Stunning condition | Cosworth | 302pk !!! | 0-100km/h < 3 sec | 0-200 km/h < 10 sec | Toyo R888R Semi Slicks | 2x nieuwe helm in kleur | Nieuwstaat | 1990 | 77.310 km | GERESERVEERD |

Over deze auto

Sinds heugenis heb ik een grote voorliefde voor auto’s. Officieel in 2005 richtte ik mijn autobedrijf – Jurjens Automotive – op. Puur ontstaan uit passie voor auto’s en ik zag het bedrijf meer als hobby, temeer omdat ik een full time dienstverband had. In de loop der jaren passeerden de mooiste auto’s het bedrijf en van lief en lee kom je soms in aanraking met ‘Super Sevens’. Voor de leken onder ons. Ik bedoel de rijmachines met pure rijbeleving zoals Lotus, Westfield en Caterham.

 

Voor mij – en velen – is het enige Nederlands overgebleven automerk Donkervoort de absolute top in dat genre. Meer hardcore rijden dan in een Donkervoort is niet denkbaar. No Compromise is dan ook hun motto. Mijn droom was geboren. Ik wilde reële doelen stellen en mijn eerste Donkervoort zou een D8 moeten zijn. Liefst met Audi motorisering, maar een eerder exemplaar was zeker een optie. Dat mijn eerste Donkervoort een D10 zou zijn had ik,  één nooit durven dromen en twee, de kans dat je überhaupt een Donkervoort D10 kunt bemachtigen is welhaast nihil. Dit nemen ze mij nooit meer af en ik ben er ongelofelijk trots op dat deze Donkervoort in mijn handen is gekomen.

 

Toen Donkervoort in 1989 10 jaar bestond was het tijd voor een jubileum uitvoering. Enerzijds om het 10-jarig bestaan te vieren, anderzijds om afscheid te nemen van de S8, S8 en de S8AT. Allen met de verwijzing naar de Super Seven van Collin Chapman. Joop Donkervoort liet met de D10 zien wat hij in huis had en dat hij zijn eigen super sportwagen kon ontwikkelen met een dikke knipoog naar de Formule 1 auto’s van die tijd want de D10 moet het zonder voorruit doen. Overigens werd de D10 geleverd met een integraal helm in kleur. Persoonlijk vin dik die niet mooi dus ik heb twee nieuwe helmen gekocht en gespoten in de kleur van de auto. Deze zijn inclusief de bril. Joop wilde een oplage van slechts 10 stuks produceren. Deze 10 chassis’ zijn wel degelijk gemaakt, maar er schijnen uiteindelijk maar 8 D10’s daadwerkelijk geproduceerd te zijn. Dit exemplaar is uitgevoerd met de befaamde 2.0 Cosworth turbomotor.

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit het meest bizarre voertuig is waar ik ooit in heb gereden. Ik durf te zeggen dat ik best wat ervaring heb met echt snelle auto’s, maar met de D10 heb ik serieus even moeten oefenen om in de eerste én zelfs tweede versnelling het vermogen volledig te gebruiken. Het lage gewicht in combinatie met dit bizarre vermogen is krankzinnig. De D10 heeft standaard circa 190pk, terwijl de Cosworth motor normaal gesproken rond 220pk levert zit hij nu op een huiveringwekkende 302pk. Ik wil verder niet uitweiden over de historie van de auto aangezien de échte kenners precies weten om welke D10 het hier gaat – namelijk de ex-auto van Michael Düchting. Het is dan ook bekend dat deze D10 behoorlijk extra vermogen heeft. Onlangs hebben we hem op de vermogensbank gezet en we kwamen tot 302pk. Een krankzinnig vermogen in combinatie met het ultra lage eigen gewicht van de auto. Flink oefenen, maar 0-100km/h is onder de 3s haalbaar en 0-200km/h onder de 10s. Gevaarlijk, listig, bloedstollend, maar wat is het ongeëvenaard fijn om jezelf af te laten schieten in de D10.

 

De staat waarin de D10 verkeert is uniek. Ondanks dat deze auto een behoorlijke – overigens razend interessante – racehistorie heeft verkeert hij in sublieme staat. We hebben de auto van onder tot boven bekeken. Het carter ligt zo’n 3 cm boven het wegdek en is volledig krasvrij en dat zegt iets, geen oliesporen, geen beschadigingen en toen wij de auto binnenkregen stond de auto op, qua profiel, nieuwe banden, maar die waren wel bijna 8 jaar oud. Ik heb ze meteen laten vervangen door de allernieuwste Toyo R888R semi slick banden met DOT 2020. De rijbeleving op deze Toyo’s is compleet anders dan voorheen. Wat een ongekende hoeveelheid grip.

 

Omdat het bezitten van een Donkervoort aan absolute prio was op de bucketlist wilde ik beeldmateriaal vereeuwigen en gebruiken in onze showroom en koffiecorner. Bovendien is er eigenlijk nauwelijks beeldmateriaal van de D10. Dus reisden wij af naar de Ardennen samen met een vriend, professioneel fotograaf – Dennis Wierenga en videograaf Dawid Belz. In twee dagen tijd hebben we naast een hoop lol de Donkervoort op de gevoelige plaat vastgelegd met als resultaat beeldmateriaal voor onszelf, voor jou en voor iedereen die geïnteresseerd is. Heel veel fun met mijn ‘nieuwe’ liefde

GERESERVEERD

GERESERVEERD

Prijs

1 of 8 ever build

1 of 8 ever build

Zeer zelden aangeboden

302pk

302pk

Cosworth Turbo

Specificaties

Donkervoort D10

 

Datum eerste toelating: 6 april 1990
Kilometerstand: 77.310 km
Kleur: Groen
VIN:  JD0385AT
APK tot: nieuw voor aflevering
Vermogen: 302pk
Topsnelheid: < 260 km/h
Acceleratie 0-100km/h: < 3 s.
Acceleratie 0-200km/h: < 10 s.
Gewicht: ca. 600 kg.

Toebehoren en inclusief

 

– 2x nieuwe pothelm in kleur autolak
– 2x nieuwe bril
– Tonneau cover zitgedeelte
– Tonneau cover bijrijderzijde
– 2x sleutelset
– Nieuwe Toyo R888R banden
– Nederlandse registratie indien gewenst
– Nieuwe APK voor aflevering

PROEFRIT MAKEN?
Category
Donkervoort
Tags
270RS, Audi, Cosworth, D10, D20, D8, Donkervoort, DV, GTO, Joop, jubileum, Norschleife, Nurburg, RS, S8, S8A, S8AT, Turbo